Na de Opel Corsa-e is de Mokka-e de tweede volledig elektrische personenauto van Opel. De nieuwkomer staat op het CMP-platform van moederbedrijf PSA, dat zowel geschikt is voor verbrandingsmotoren als voor een elektrische aandrijving. De Mokka-e heeft daarmee veel gemeen met andere PSA-producten als de Peugeot e-2008, DS 3 Crossback E-Tense en Citroën e-C4. Ook de Peugeot e-208 en Opel Corsa-e staan op het CMP-platform. Veel overeenkomsten dus. Opel richt zich dan ook vooral op nieuwe kopers die voor de ‘looks’ vallen, maar gaat er daarnaast vanuit dat trouwe fans van het merk voor de Mokka gaan kiezen.

Lease

Wat is de propositie richting de zakelijke rijder? Maas: “Onze propositie is nieuw, spannend, innovatief, urban, fris, jong, puur, anders en gedurfd. Less Normal, more Mokka, zoals wij dat claimen. Dit geeft een goed beeld van de totaal andere richting die we op gaan met de Mokka en Mokka-e. Daarnaast blijven wij technologische innovaties toegankelijk en bereikbaar maken, met bijvoorbeeld de Business Elegance voor de zakelijke rijders. Denk aan 12” digitale cockpit, LED Matrix verlichting met automatisch grootlicht-functie en adaptive cruise control. Wij verwachten dat vooral lease en private lease de belangrijkste afzetkanalen gaan worden. Met de goede prijsstelling en sterke restwaarde kunnen wij scherpe leasetarieven bewerkstelligen. Dat geeft ons alle vertrouwen in de strijd met de concurrentie.”

Opel Manta

Zoals gezegd slaat Opel met het design een nieuwe weg in. Het merk heeft het zelfs over ‘een nieuw tijdperk’ en de Mokka is de eerste nieuwe Opel met het nieuwe familiegezicht, de Vizor. Volgens design director Mark Adams is deze blikvanger geïnspireerd op het beschermende vizier van een integraalhelm. Een andere inspiratiebron was de Opel Manta uit vroeger tijden. Voor de nieuwe Mokka hebben de ontwerpers naar eigen zeggen de grille van de Manta opnieuw uitgevonden, ‘met dubbele koplampen op een zwarte ondergrond, omlijst door een dunne verchroomde rand’.

Pure Panel

Naast de eerste Opel met het nieuwe design is de Mokka ook de eerste Opel met het Pure Panel, een volledig digitale cockpit met twee grote breedbeeldschermen. De bestuurdersdisplay is maximaal 12 inch groot. Veel functies zijn te bedienen met de schermen. Met het Pure Panel wil Opel het aantal schakelaars en bedieningsorganen verminderen ‘om het leven van klanten minder complex te maken’. Maar omdat niet iedereen daarvan gecharmeerd is en je al snel je weg verliest in de vele menu’s zijn er ook nog gewoon fysieke knoppen om bijvoorbeeld het audiovolume te regelen.

Wie kiest voor de Mokka-e krijgt de beschikking over 100 kW (136 pk) en een maximumkoppel van 260 Nm. De topsnelheid van de e-versie is elektronisch begrensd op 150 km/u. Het 50 kWh-batterijpakket is goed voor 324 km (WLTP) en de auto kan in alle uitvoeringen snelladen met een snelheid tot 100 kW. In dat geval is de batterij in 30 minuten tot 80 procent opgeladen. Daarnaast kan je de Mokka ook ‘gewoon’ opladen, via een 7,4 kW 1-fase aansluiting tot en met een 11 kW 3-fasen aansluiting. Voor extra gemoedsrust geeft Opel acht jaar en 160.000 km fabrieksgarantie op de batterij.

Ook nog brandstofmotoren

Alhoewel de meeste aandacht uitgaat naar de elektrische uitvoering van de Mokka zijn er ook nog gewoon benzine- en dieselmotoren leverbaar. Sterker nog, die gaan waarschijnlijk het merendeel van de verkopen uitmaken als je kijkt naar de verkoopprijzen. De Opel Mokka-e is leverbaar vanaf 34.399 euro, terwijl de goedkoopste benzineversie 26.299 euro moet kosten. Met een verschil van ruim 8000 euro moet je als particuliere koper wel heel graag elektrisch willen rijden, alhoewel het argument dat de gebruikskosten een stuk lager zijn vast kopers over de streep gaat trekken. Er zijn twee benzineversies met dezelfde 1.2 driecilinder turbomotor onder de motorkap. Ze leveren 74 of 96 kW (100 of 130 pk). De 1,5-liter dieselmotor in combinatie met een handgeschakelde zesversnellingsbak is goed voor een vermogen van 81 kW (110 pk).

Maas legt uit waarom ervoor is gekozen om alle brandstoffen aan te bieden en niet alleen te focussen op elektrisch. “Er is nog steeds een grote vraag naar verbrandingsmotoren. De Mokka met een verbrandingsmotor sluit vaak beter aan bij de mobiliteitsbehoeften van sommige kopers, zoals een groter rijbereik en bijvoorbeeld een trekvermogen van 1200kg.” Van welke uitvoering verwacht Opel Nederland het meest? “Van de 1.2 100pk GS Line. De Mokka-kopers willen een uitgesproken auto. Door de designelementen en optiemogelijkheden ziet de Mokka GS Line er extra sportief uit en onderscheidt hij zich ook van de andere uitvoeringen.” De nieuwe Opel Mokka is leverbaar vanaf het eerste kwartaal 2021.

Dit artikel verscheen eerder in AM oktober 2020