Dacia presenteert zijn Spring EV in het voorjaar in eerste instantie als plug and play deelauto. Te beginnen in Madrid en Parijs, maar later ook in andere grote Europese steden. Na de zomer is hij ook beschikbaar voor koop en lease. In twee gedaantes zelfs, want er komt tegelijkertijd ook een gehomologeerde Spring Cargo bestelversie. Volgens Dacia niet te onderschatten als je ziet dat bij de Kangoo al meer al meer dan 10 procent ‘elektrisch’ wordt besteld.

Je kunt de ontwikkelingen in het autolandschap inmiddels al aardig vooraf plotten, maar bij de presentatie van hun elektrische Spring kijk je toch op zijn minst even nieuwsgierig op. Hoe past een elektrische auto binnen hun merkimago en – ook intrigerend – loopt moeder Renault Groep niet het risico van ‘kannibalisme’ bij hun andere merken? In feite geldt dat laatste voor de hele Alliantie. Zeker als je ziet hoe aardig de nieuwe EV oogt, terwijl zijn prijskaartje spectaculair scherp belooft te worden. Volgens Dacia Vice President Mihai Bordeanu zelfs ‘schokkend betaalbaar’.

We spreken hem samen met Executive Vice-President Sales and Marketing van Renault Group Denis Le Vot. Die maakt duidelijk waar de Spring in het grote plan voor Europa past. Le Vot ziet het als een logische volgende stap en verklaart om te beginnen waarom wordt gestart met de deelauto versie. “Het past prima bij zijn concept – we hebben hem overigens wel extra stevig in de bumpers gezet – en op deze manier krijgen met name mensen in stedelijke gebieden de kans om eens kennis te maken. Noem het een nieuwe definitie van de Dacia-filosofie, die bepaalt dat de auto’s echt op de essentiële klantwensen mikken. In feite is dit de derde keer. Eerst was er de Logan, later de Duster SUV en nu dan de Spring. Wederom een betaalbare en toch volwassen auto. Ook de toevoeging van een bestelversie voor last mile delivery – elektrisch dus – is belangrijk. Ik denk dat je mag zeggen dat de Spring een gamechanger in Europa wordt.”

Niet te kloppen

Een bedrag wil Dacia nog niet noemen, maar de twee beloven in koor, in samenzang met Renault CEO Luca de Meo, dat hij zeker de meest betaalbare EV op de Europese markt wordt. Veelbelovend, want de lat ligt nu bij krap 20 mille voor de Twingo Electric. Het ligt voor de hand dat de productielocatie Shiyan, Hubei in China in dat verhaal een sleutelrol speelt. Opvallend detail is bovendien dat het allemaal bijdraagt aan een normalisering van de aardig verstoorde verhoudingen binnen de Renault-Nissan Alliantie. De fabriek is eigendom van eGT New Energy Automotive, een samenwerking van Dongfeng, Renault en Nissan.

Ze bouwen er al een technisch goed vergelijkbare Renault City K-Ze voor China, waarvan de Chinezen een bijzonder aardige versie kunnen kopen voor omgerekend negen tot tien 10 mille. Tel daar transport, invoerrechten en dergelijke bij op en het is duidelijk dat het Dacia-aanbod heel interessant kan worden, zeker wanneer de ook voor volgend jaar leeg getrokken subsidiepot voor particuliere kopers in 2022 weer opengaat. Dat gebeurt niet lang na de leveringstart van de Springs later volgend jaar.

Geen krimp

Bordeanu geeft prijstechnisch geen krimp en spreekt glimlachend van een ‘niet te verslaan’ prijsniveau en ‘een revolutie voor elektrisch rijden’. Juist daarom ziet hij de stap naar elektrische mobiliteit ook bij een merk als Dacia als een logische ontwikkeling. Nieuwe en zinvolle technologie past bij het DNA van het merk. “Vergeet niet: de markt ontwikkelt zich op een heel bijzondere manier. Niet zoals andere trends met gestage groei, maar eerder met een verdubbeling.” Met zo’n exponentiële groei gaat het uitzonderlijk snel. “Onze doelgroepen zijn rijders en rijdsters die het ‘geen gedoe’ karakter van dit merk zoeken. Maar tegelijkertijd zien ze het belang van de grote stap in duurzaamheid die de Spring nu dus biedt.”

De tijd is er ook in ander opzicht rijp voor, noteren we. Ook omdat alle andere EV’s in het concern ruimte vrijlaten in dat segment. Nog even terugkomend op de Alliantie onderstreept Le Vot – zelf was hij voorheen in verre markten actief – dat Renault en Nissan de auto op een aangepast CMF-A Alliantieplatform hebben ontwikkeld. Voor de Europese veiligheidseisen versterkt en uitgerust met een andere specificatie infotainmentsysteem en aangepaste laadmogelijkheden. “Belangrijk bij die keuze was ook de toegang tot de enorm grote Chinese markt. De batterij wordt daarbij lokaal geproduceerd en komt van specialist Sunwoda.”

Dealers en apparatuur

Een geval van meerdere vliegen in een klap, want sinds deze zomer is Sunwoda voor Nissan ook ontwikkelingspartner voor volgende generatie accu-cel techniek. Te beginnen voor hun hybride modellen met ePower. Voor de dealers zal het volgens Bordeanu geen geheimen kennen of nieuwe apparatuur of gereedschap vereisen. “Het grootste deel is ook Renault-dealer en dan heeft men al tien jaar ervaring. In een aantal gevallen, zoals op de Roemeense markt, zullen we ze trainen en uitrusten. Ons onderzoek wijst ook uit dat het geen andere doelgroep zal zijn.”

Een kijkje naar de toekomst dan. Wanneer komen er meer EV’s en hybride modellen? Le Vot: “Het is duidelijk dat elektrificatie de toekomst heeft, dus ja: er komt meer nieuws aan. Intussen draagt ook onze LPG-techniek bij aan het terugdringen van de CO2. Hoe we dan de balans zoeken tussen Dacia en Renault? Dat zal volgens eenzelfde recept werken als bij Clio en Sandero. Je zult dat met name heel precies moeten invullen. De juiste ‘jus’ en in precies de juiste hoeveelheid. Een Twingo Electric met zijn prestaties en uitgebreider assistentiesystemen is toch een andere auto dan de Spring.” Het blijft – kortom – toch een hele balanceeract, zeker nu de technisch revolutie rond elektrische aandrijving de merkgrenzen doet vervagen.

Dit artikel verscheen eerder in AM november 2020.