Renault, in het verleden een van de voorlopers in de ontwikkeling van elektrische modellen met de ZOE, Fluence ZE en de Twizy, zal komende jaren fors gaan inzetten op het ontwikkelen van nieuwe modellen. Tot aan 2025 komen er veertien nieuwe Renault-modellen bij, waarvan zeven beschikken over elektrische aandrijving. Het merk wil ook gaan inspelen op waterstofoplossingen voor lichte bedrijfswagens.

Re-Factory

Renault wil bovendien de levensduur van personenauto’s en lichte bedrijfswagens verlengen. In de Re-Factory fabriek in het Franse Flins zullen meer dan 100.000 gebruikte auto’s worden omgebouwd naar biogas en volledig elektrisch. Het Franse concern gaat bovendien snijden in de kosten om meer winst te genereren. Vorig jaar werd al een reorganisatie aangekondigd.

Reïncarnatie van de legendarische ‘R5′

Opvallend was de presentatie van de Renault 5 Prototype, een elektrische reïncarnatie van de legendarische ‘R5’. Het ontwerpteam van Gilles Vidal werd geïnspireerd door het model uit het verleden van Renault. De speelse 5 Prototype ziet er bijzonder fraai uit en laat zien welke koers het merk voor ogen heeft in het compacte segment. “Het ontwerp van de Renault 5 Prototype is gebaseerd op de R5, het cultmodel van ons erfgoed. Dit prototype belichaamt simpelweg moderniteit, een voertuig dat relevant is voor zijn tijd: stedelijk, elektrisch, aantrekkelijk”, aldus Vidal.

(Het artikel gaat verder onder de foto)

“Bij Renault omarmen we de golven van disruptie en creëren we onze eigen ‘Nouvelle Vague’. Het doel is om moderniteit te brengen in de auto-industrie. We veranderen in een energiemerk, versterken ons leiderschap op het gebied van elektrische voertuigen met het Electro Pole-project en investeren in waterstof, met als doel de groenste productmix van Europa te bereiken tegen 2025”, vertelde Luca de Meo, CEO van Groupe Renault.

Renault My Link

Ook werd bekend dat het merk in 2022 het systeem Renault My Link introduceert, een nieuw infotainmentsysteem waarin Google is ingebouwd. Renault zal de eerste autofabrikant zijn die Google-diensten aanbiedt aan auto’s op de massamarkt.