Afgelopen maanden stonden alle berichten rondom Dacia vooral in het teken van de nieuwe Spring Electric. De presentatie van de elektrische stadsauto, het eerste elektrische model van Dacia, is zonder meer een grote stap voor de Roemeense prijsvechter. De prijs van deze Spring is vooralsnog niet bekendgemaakt, de schatting is dat deze zo rond de 17.500 euro uitkomt. Wat wel zeker is, is dat de bestellingen in het voorjaar van 2021 van start gaan.

Een elektrische versie van de vernieuwde Sandero en Sandero Stepway komt er in elk geval niet, laat Marco Knoot weten. Knoot is sinds november 2019 marketingdirecteur bij Groupe Renault Benelux. “Met de Sandero gaan we terug naar de basis. Klanten zijn in deze tijd pragmatischer en rationeler. De auto is ruim, eenvoudig en betrouwbaar. En dat voor een onverslaanbare prijs.”

Bekende formule

Wat dat betreft is er niet zoveel veranderd door de jaren heen. Het begon zo’n 15 jaar geleden met de Logan, waarvan er inmiddels meer dan 7 miljoen verkocht zijn. Vooral in Spanje scoort het merk Dacia al jaren uitstekend. In 2008 kwam de eerste Sandero op de markt, gevolgd door de Stepway in 2009. 2012 was het jaar van generatie II van zowel de Logan als de Sandero. Nu is het tijd voor het volgende hoofdstuk. En de verwachtingen zijn hooggespannen voor de nieuwe Sandero.

De Sandero en Sandero Stepway zijn inmiddels leverbaar. Zoals gezegd niet in een elektrische variant, maar met een 1,0-liter driecilinder turbomotor. Deze TCe 90 kan gecombineerd worden met een handgeschakelde zesbak of met een CVT-automaat. Interessant voor de portemonnee van de rijder is vooral ook de TCe 100 BI-FUEL, de nieuwe driecilinder turbomotor – die rijdt op benzine en LPG – wordt hierbij standaard gekoppeld aan een handgeschakelde zesbak. Een start-/stopsysteem is standaard aanwezig op alle uitvoeringen.

Voordelen van LPG

De fabrieksgarantie, onderhoudskosten en -frequentie en bagageruimte zijn bij deze LPG-versie gelijk aan de uitvoeringen met benzinemotor. Op gas stoot de nieuwe Sandero gemiddeld 11 procent minder CO2 uit dan met een vergelijkbare benzinemotor. De actieradius is zeer royaal als zowel de LPG-tank als de benzinetank zijn gevuld. Pas na 1300 km moet er weer getankt worden. De prijs aan de pomp is zeer interessant en klanten verdienen de hogere motorrijtuigenbelasting al bij een relatief laag jaarkilometrage terug.

Volgens Bart Lanser, product manager van de Dacia-modellen, zijn de Sandero en Sandero Stepway – die op het platform van de Clio staan – er op alle vlakken op vooruitgegaan. “Het ontwerp is volledig veranderd en de afmetingen zijn veel beter in proportie. De buitenmaten zijn vrijwel gelijk, maar de binnenruimte is toegenomen. Bovendien heeft het model een veel moderner uitstraling gekregen, zowel wat betreft interieur als exterieur.”

De uitstraling van beide versies is stoerder en oogt veel gespierder dan voorheen. Zowel aan de voor- als achterkant is de nieuwe Y-vormige LED-lichtsignatuur van Dacia terug te vinden. Het dashboard is voorzien van een met stof beklede inleg en volledig nieuw vormgegeven luchtroosters. De wielkasten bieden plaats aan 15- of 16-inch wielen, die verder naar buiten zijn geplaatst dan voorheen.

Duidelijk onderscheidend

De Stepway is aan de voorkant vooral herkenbaar aan de geplooide en hogere motorkap en het chromen logo onder de grille. Deze Sandero oogt avontuurlijker en heeft een hogere bodemvrijheid dan zijn bravere broertje. Erg handig zijn de dakdragers, die met een sleutel verwijderd kunnen worden. Ook zijn deze dragers om te toveren tot een dakrek met een draagcapaciteit van 80 kg. De bagageruimte meet 328 liter en beschikt over een vlakke laadvloer.

Wat betreft uitrusting en systemen heeft de derde generatie van de Sandero aardige stappen gezet ten opzichte van zijn voorganger. De Sandero en Sandero Stepway zijn standaard voorzien van automatische verlichting en – afhankelijk van het uitrustingsniveau – automatische ruitenwissers. Ook diverse ADAS-systemen komen in de prijslijst terug. Naast snelheidsbegrenzing, ESP en cruise controle zijn dat onder meer een Emergency Brake Assist, Blind Spot Warning, Park Assist en Hill Start Assist. De uitrustingsniveaus zijn, zoals we van Dacia gewend zijn, overzichtelijk en duidelijk.

De prijzen van beide modellen zijn als vanouds zeer scherp te noemen. De ‘normale’ Sandero is er vanaf 13.490 euro, de Stepway is te bestellen vanaf 16.290 euro. Gezien de bescheiden meerprijs is het niet vreemd dat beide heren voorspellen dat veruit de meeste kopers voor de duurdere uitvoering zullen gaan. Lanser: “De Stepway zal de grootste aantallen doen. We verwachten een verhouding van rond de 35 / 65 procent, dat komt overeen met de verkopen van de vorige generatie.”

Vol verwachting

2021 belooft een bijzonder interessant jaar te worden voor het merk Dacia in Nederland. De Sandero en Sandero Stepway zijn inmiddels te bestellen. Volgens Directeur Communicatie Janet Richter is de auto erg goed ontvangen. “Dat zien we onder meer aan de social media pagina’s van Dacia, maar ook reeds aan de vraag van klanten. We hebben al orders ontvangen nog voor de introductie. Uiteraard werken daar de goede testreviews ook aan mee.”

De massacommunicatie start eind januari officieel, daardoor zal de belangstelling verder toenemen. Ook van de Dacia Spring wordt erg veel verwacht. Het is nog even afwachten welke prijs er aan het eerste elektrische Dacia-model gehangen gaat worden. Vanaf het voorjaar kan ook deze auto besteld worden. “De verwachtingen zijn zeker hoog gespannen. We krijgen al heel veel vragen van consumenten binnen.”

Dit artikel verscheen eerder in AM januari 2021.

Lees ook:
Dacia Sandero verrassende verkooptopper in Spanje
Dacia Spring wordt ‘schokkend betaalbaar’