De ‘5’ is het eerste model uit de nieuwe Ioniq-lijn, de nieuwe elektrische line-up voor stekkermodellen van het Zuid-Koreaanse merk. De Ioniq 5 is het eerste batterij-elektrische model van Hyundai dat staat op het nieuwe E-GMP-platform (Electric-Global Modular Platform). Dit platform huisvest een platte batterij die een ruim en flexibel interieur met een vlakke vloer mogelijk maakt.

Snelladen met 800V

De nieuwe EV is er met vier elektrische aandrijvingsconfiguraties. Er is keuze uit twee batterijpakketten – 58 en 73 kWh – en keuze uit één (alleen achter) of twee (voor en achter) elektromotoren. Dankzij 800V snelladen (DC-laden) is de Ioniq 5 in 18 minuten van 10 tot maximaal 80 procent op te laden. Met minder dan 5 minuten snelladen is een actieradius tot 100 kilometer mogelijk. De Ioniq 5 mag een aanhanger van maximaal 1.600 kg trekken, afhankelijk van de gekozen batterij en aandrijflijn.

De Hyundai biedt 531 liter aan bagageruimte, wat stijgt naar bijna 1.600 liter bij het neerklappen van de tweede zitrij. Deze tweede zitrij kan ook over 135 mm in lengterichting worden verschoven en in delen worden neergeklapt in de verhouding 60:40. Verder is er een extra bagageruimte in de neus van de auto: tot 57 liter, afhankelijk van de aandrijvingsconfiguratie.

Tijdens het AM Fleet Event gingen we in gesprek met Anne Lobbes (Manager PR Hyundai Motor Nederland) en Wouter Smolders (Accountmanager Fleetsales & Leasing Hyundai Motor Nederland) over het EV-offensief van Hyundai en lieten we de Ioniq 5 zien. Bekijk het item hieronder terug.