Aan die auto hangt een prijskaartje van omgerekend 68.000 dollar. Een paar weken later kunnen ook bestellingen worden geplaatst voor de sedan ET7 die in China zelf 59.000 dollar moet kosten. In september zal de Chinese EV-fabrikant ook haar eerste winkel met service centrum openen in de Noorse hoofdstad Oslo. Nio heeft in Noorwegen inmiddels de eerste 15 medewerkers aangenomen. Het plan is het netwerk in snel tempo uit te breiden met locaties waar Nio-rijders hun auto niet alleen kunnen opladen maar ook de batterijen voor nieuwe kunnen inruilen.

Tijd

“Vanaf het eerste begin is ons doel geweest om een wereldwijd merk te worden dat hoogkwalitatieve producten en diensten levert aan klanten in de hele wereld,’’ aldus CEO- en mede-oprichter William Li tijdens een presentatie in Oslo. Hij erkent daarbij wel dat het tijd zal kosten voordat Chinese automerken volledig aanvaard zullen zijn bij de Europese klanten.

Investeerders

Hoewel Nio een Chinees bedrijf is met een hoofdvestiging in Shanghai, heeft het een notering aan de Amerikaanse effectenbeurs. Daar heeft het laten weten in het eerste kwartaal 7.102 auto’s afgeleverd te hebben, 125 procent meer dan een jaar eerder. Daarvan waren er 1.523 ES8, de auto die ook in Noorwegen als eerste op de markt moet komen. Sinds de oprichting in november 2014 heeft Nio nu 102.803 auto’s weten te verkopen. Vorig jaar april werd het bedrijf van een financiële ondergang gered door rond de één miljard dollar nieuw geld van enkele Chinese investeerders.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding