Renault presenteert nieuwe volledig elektrische Megane op IAA

Renault was tien jaar geleden een van de pioniers op EV-gebied met modellen als de Fluence Z.E., de ZOE en de Twizy. De nieuwe Megane E-Tech electric luidt volgens de Fransen een nieuw hoofdstuk in. Het nieuwe model beleeft zijn première tijdens de IAA 2021 Mobility in München deze week. De verkoop van de nieuwe Renault start in het eerste kwartaal van 2022. Prijzen zijn nog niet bekend.

De nieuwe Megane E-Tech electric is het eerste elektrische model van generatie 2.0 van Renault. De auto symboliseert het begin van het productoffensief van Renault in het segment van de compacte middenklasse (C-segment).

De Megane E-Tech staat op het nieuwe CMF-EV platform, ook al bekend van de Nissan Ariya, maar is wel wat kleiner van formaat. Renault biedt keuze uit twee batterijpakketten, 40 kWh voor een actieradius van 300 km (WLTP-cyclus) en 60 kWh voor een actieradius van maximaal 470 km (WLTP-cyclus, afhankelijk van de versie).

(Het artikel gaat verder onder de foto)

De 40 kWh-batterij is opgebouwd uit acht modules van elk 24 cellen, verdeeld over één laag. De 60 kWh-batterij bestaat uit twaalf modules van elk 24 cellen, verdeeld over twee lagen. In beide gevallen blijven de afmetingen van de batterij ongewijzigd, inclusief de recordhoogte van 110 mm. Er is een garantietermijn van acht jaar op van toepassing. In deze periode worden ze gratis vervangen als ze minder dan 70% van hun nominale capaciteit bieden.

Dunste batterij op de markt

De nieuwe batterij weegt 395 kg en past perfect op het nieuwe platform. Met zijn dikte van 110 mm (met 1.960 mm lengte en 1.450 breedte) – waarmee hij 40% kleiner is dan de batterij van de ZOE – is het de dunste batterij op de markt. Dit draagt bij aan de verlaging van de totale hoogte van het auto naar 1,50 meter, voor betere aerodynamica en hogere efficiëntie.

Afhankelijk van de versie is het model ook geschikt om te laden via de gelijkstroom-oplaadinfrastructuur tot 130 kW (combo-aansluitingen), zoals snellaadstations langs snelwegen.

Renault presenteert nieuwe volledig elektrische Megane op IAA - Automobielmanagement.nl

Renault presenteert nieuwe volledig elektrische Megane op IAA

Renault was tien jaar geleden een van de pioniers op EV-gebied met modellen als de Fluence Z.E., de ZOE en de Twizy. De nieuwe Megane E-Tech electric luidt volgens de Fransen een nieuw hoofdstuk in. Het nieuwe model beleeft zijn première tijdens de IAA 2021 Mobility in München deze week. De verkoop van de nieuwe Renault start in het eerste kwartaal van 2022. Prijzen zijn nog niet bekend.

De nieuwe Megane E-Tech electric is het eerste elektrische model van generatie 2.0 van Renault. De auto symboliseert het begin van het productoffensief van Renault in het segment van de compacte middenklasse (C-segment).

De Megane E-Tech staat op het nieuwe CMF-EV platform, ook al bekend van de Nissan Ariya, maar is wel wat kleiner van formaat. Renault biedt keuze uit twee batterijpakketten, 40 kWh voor een actieradius van 300 km (WLTP-cyclus) en 60 kWh voor een actieradius van maximaal 470 km (WLTP-cyclus, afhankelijk van de versie).

(Het artikel gaat verder onder de foto)

De 40 kWh-batterij is opgebouwd uit acht modules van elk 24 cellen, verdeeld over één laag. De 60 kWh-batterij bestaat uit twaalf modules van elk 24 cellen, verdeeld over twee lagen. In beide gevallen blijven de afmetingen van de batterij ongewijzigd, inclusief de recordhoogte van 110 mm. Er is een garantietermijn van acht jaar op van toepassing. In deze periode worden ze gratis vervangen als ze minder dan 70% van hun nominale capaciteit bieden.

Dunste batterij op de markt

De nieuwe batterij weegt 395 kg en past perfect op het nieuwe platform. Met zijn dikte van 110 mm (met 1.960 mm lengte en 1.450 breedte) – waarmee hij 40% kleiner is dan de batterij van de ZOE – is het de dunste batterij op de markt. Dit draagt bij aan de verlaging van de totale hoogte van het auto naar 1,50 meter, voor betere aerodynamica en hogere efficiëntie.

Afhankelijk van de versie is het model ook geschikt om te laden via de gelijkstroom-oplaadinfrastructuur tot 130 kW (combo-aansluitingen), zoals snellaadstations langs snelwegen.