De nieuwe Megane E-Tech electric is het eerste elektrische model van generatie 2.0 van Renault. De auto symboliseert het begin van het productoffensief van Renault in het segment van de compacte middenklasse (C-segment).

De Megane E-Tech staat op het nieuwe CMF-EV platform, ook al bekend van de Nissan Ariya, maar is wel wat kleiner van formaat. Renault biedt keuze uit twee batterijpakketten, 40 kWh voor een actieradius van 300 km (WLTP-cyclus) en 60 kWh voor een actieradius van maximaal 470 km (WLTP-cyclus, afhankelijk van de versie).

(Het artikel gaat verder onder de foto)

De 40 kWh-batterij is opgebouwd uit acht modules van elk 24 cellen, verdeeld over één laag. De 60 kWh-batterij bestaat uit twaalf modules van elk 24 cellen, verdeeld over twee lagen. In beide gevallen blijven de afmetingen van de batterij ongewijzigd, inclusief de recordhoogte van 110 mm. Er is een garantietermijn van acht jaar op van toepassing. In deze periode worden ze gratis vervangen als ze minder dan 70% van hun nominale capaciteit bieden.

Dunste batterij op de markt

De nieuwe batterij weegt 395 kg en past perfect op het nieuwe platform. Met zijn dikte van 110 mm (met 1.960 mm lengte en 1.450 breedte) – waarmee hij 40% kleiner is dan de batterij van de ZOE – is het de dunste batterij op de markt. Dit draagt bij aan de verlaging van de totale hoogte van het auto naar 1,50 meter, voor betere aerodynamica en hogere efficiëntie.

Afhankelijk van de versie is het model ook geschikt om te laden via de gelijkstroom-oplaadinfrastructuur tot 130 kW (combo-aansluitingen), zoals snellaadstations langs snelwegen.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding