De productieversie van de Toyota bZ4X volgt op de eerder dit jaar gepresenteerde conceptversie. De letters bZ staan voor ‘Beyond Zero’. Toyota levert de bZ4X met keuze uit twee aandrijfvarianten. De voorwielaangedreven versie heeft 150 kW vermogen en 265 Nm koppel, waarmee een acceleratie van 0-100 km/u in 8,4 seconden mogelijk is. De topsnelheid bedraagt 160 km/u. Er is ook een vierwielaangedreven versie met 160 kW en 336 Nm koppel. De topsnelheid is gelijk aan die van de voorwielaangedreven versie, terwijl de acceleratie van 0-100 km/u slechts 7,7 seconden vergt.

450 kilometer

De lithium-ion-batterij biedt een capaciteit van 71,4 kWh, goed voor een actieradius van meer dan 450 kilometer (WLTP). In lijn met de ontwikkelingstargets verwacht Toyota een marginale afname van de prestaties van de batterij – ongeveer 10 procent – in tien jaar tijd of na 240.000 gereden kilometers. De genoemde cijfers zijn afhankelijk van de uitvoering van de Toyota bZ4X en nog onder voorbehoud van homologatie. Bij een 150 kW snellader (CCS2) is opladen tot 80% van de capaciteit mogelijk in ongeveer 30 minuten. Een primeur voor Toyota is dat de batterij watergekoeld is.

Zonnepanelen

De actieradius van de Toyota bZ4X kan worden vergroot met de optionele zonnepanelen in het dak van de auto. Die zonne-energie wordt dan direct in de batterij opgeslagen. Bovendien zijn de zonnepanelen altijd actief, met of zonder ingeschakeld contact. Toyota heeft berekend dat het systeem in een heel jaar voldoende energie kan opwekken om 1.800 kilometer te rijden.

Lees ook:
Toyota VP Andrea Carlucci: ‘Alle oplossingen – waterstof, hybride, PHEV en BEV – hebben hun sterke kanten’

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding