De ë-Jumpy beschikt over twee energiebronnen: een batterij die energie voor de aandrijving levert en een brandstofcel. Zolang er waterstof in de opslagtanks zit, wordt er continu gebruik gemaakt van de 45 kW sterke brandstofcel, goed voor een actieradius van bijna 350 kilometer. ‘Als backup dient de 10,5 kWh lithium-ion batterij, voor 50 kilometer (volgens WLTP) extra bereik. Deze batterij levert bovendien extra energie aan de motor, wanneer extra sprintkracht wordt verlangd. De remenergie die vrijkomt bij het loslaten van het stroompedaal of bij gebruikmaking van de remmen, wordt opgeslagen in de batterij,’ aldus Citroën.’
Laadvolume
De integratie van de batterij en de waterstoftanks heeft volgens het Franse merk geen enkele invloed op het laadvolume. ‘Het bruikbare volume van de twee uitvoeringen is ongewijzigd ten opzichte van de elektrische versie: 5,3 kubieke meter voor de standaard lengtevariant of 6,1 kubieke meter voor de XL. Net als bij de benzine- en dieselversies bedraagt het maximum aanhangwagengewicht 1.000 kilogram. De allereerste Citroën ë-Jumpy Hydrogen wordt binnenkort aan de Suez Group geleverd voor een uitgebreide praktijktest.
Lees ook:
Stellantis op weg naar zero emissie met waterstof-hybride bestelauto