Nederland speelt voortrekkersrol in Europees offensief NIO

interview

De ambitieuze EV-fabrikant NIO richt zijn pijlen op de Europese markt, en daarin is een zeer belangrijke rol weggelegd voor ons land. De laadinfrastructuur in ons land en onze open houding ten opzichte van nieuwe merken en technologieën hebben daar een groot aandeel in.

Als je een blik werpt op de beurswaarde van NIO, dan wordt meteen duidelijk dat dit niet zomaar de zoveelste Chinese autofabrikant is die voet aan de grond probeert te krijgen in ons land. In dit opzicht heeft de fabrikant gerenommeerde namen als Kia, Nissan en Volvo al achter zich gelaten. Nu zegt dit natuurlijk niet alles, maar het maakt wel duidelijk dat dit een speler is om rekening te houden. We vragen Hui Zhang, Vice President van NIO Europe, wat het merk anders maakt dan andere EV-aanbieders en op welke wijze de fabrikant de Europese markt gaat aanvliegen.

Nederlanders open minded

Dat Nederland zo’n grote rol krijgt toebedeeld, is gezien het hoge EV-aandeel en onze goede laadinfrastructuur wellicht niet heel verrassend, maar het is toch best bijzonder dat zo’n klein land samen met Duitsland, Zweden en Denemarken tot de vier landen behoort waarmee het Europese offensief naar het volgende niveau wordt getild. In de herfst van vorig jaar startte de verkoop in Noorwegen, binnenkort is ons land dus aan de beurt. “Het is juist een voordeel dat Nederland niet zo’n groot land is”, aldus Zhang. “Daardoor beschikkenjullie over een zeer goede laadinfrastructuur, en de markt is gemakkelijk te bedienen. Daar komt bij dat de Nederlanders er bekend om staan dat ze open minded zijn en openstaan voor innovaties. Jullie zijn heel flexibel.”

Daarbij geeft Zhang wel ruiterlijk toe dat het best een uitdaging zal zijn om de perceptie die we in het westen van Chinese autofabrikanten hebben niet per se heel positief is. De eerste pogingen van Chinese autofabrikanten om voet op Europese bodem te zetten, waren immers niet bijster succesvol. “Dat wordt een uitdaging voor ons”, aldus Zhang. “We bestaan nog maar zeven jaar, dus we moeten nog een hoop leren. Maar als wereldwijd bedrijf met regionale hoofdkantoren in Europa voor Design en in de VS voor Autonomous Driving zijn we een wereldwijd merk met meer dan 16.000 mensen uit bijna 50 landen.” Daarbij moet NIO allereerst natuurlijk op de kaart worden gezet. “We werken hard om brand awareness te realiseren en om Europeanen te laten kennismaken met onze visie en ons innovatieve businessmodel.” Als voorbeeld daarvan noemt hij de Power Swap-benadering, een oplaad- en wisselsysteem voor accu’s. Bij Power Swap-stations worden de accu’s van de modellen van NIO in drie minuten automatisch verwisseld. NIO streeft ernaar eind 2022 twintig Power Swap-stations in gebruik te hebben genomen in Noorwegen, bij belangrijkste steden en langs de drukste routes. In andere landen zal een vergelijkbare opzet worden gehanteerd. Project Better Place koos in samenwerking met Renault voor een vergelijkbare aanpak, maar dat werd geen succes. Zhang is er echter van overtuigd dat het dit keer wel gaat werken.

Accupakket kopen of huren

Een ander aspect waarin NIO zich onderscheidt van zijn concurrenten, is dat je de keuze hebt of je het accupakket wilt kopen of huren, een aanpak die Renault ook hanteert. Battery-as-a-Service (BaaS) noemt de fabrikant dit. Gebruikers kunnen dan voor circa 200 euro per maand zes keer de accu laten vervangen voor een volledig opgeladen exemplaar. Die prijs is overigens wel de prijs die in Noorwegen wordt berekend aan ES8-eigenaren, de prijs in andere landen en voor andere modellen kan verschillen. “Als je ervoor kiest om het accupakket te huren in plaats van aan te schaffen, valt de aanschafprijs van de auto ongeveer 15 procent lager uit,” vertelt Zhang. “In Noorwegen kiest circa 95 procent van de gebruikers voor het leaseconcept, dus zij waarderen het zeer dat ze deze keuzemogelijkheid hebben.” Gebruikers (bij NIO hebben ze het niet over ‘klanten’, maar over ‘gebruikers’) die voor de leaseconstructie kiezen, gaan een contract aan met een separaat battery asset management-bedrijf, dat overigens wel deels in handen is van NIO. Dit bedrijf bekommert zich om de exploitatie van het accunetwerk. Opvallend is daarbij het feit dat gebruikers er ook voor kunnen kiezen om te downgraden naar een accu van 75 kWh. In 2023 wordt een accu van 150 kWh geïntroduceerd.

Concrete verkoopcijfers voor Europa en Nederland noemen ze bij NIO overigens nog niet. Zhang glimlacht beleefd als we hiernaar vragen. Wel kan hij al wat meer vertellen over de wijze waarop deverkoop en het onderhoud van de NIO-modellen gestalte zal gaan krijgen. “We werken zowel met eigen NIO servicepunten als met servicepartners.” Met welke partijen de fabrikant hierover in gesprek is, kan hij nu nog niet zeggen. Traditionele dealers komen er niet, het merk kiest voor een combinatie van online en offline verkoop via de eigen kanalen.“In China communiceren we veel met onze gebruikers via de mobiele telefoon”, licht Zhang toe. “De NIO-app is al 2 miljoen keer gedownload. Via deze app beantwoorden we vragen van gebruikers of maken we onderhoudsafspraken, maar het is ook mogelijk om auto’s online te bestellen en zelfs af te rekenen.”

We bestaan nog maar zeven jaar, dus we moeten nog een hoop leren

Verkoop online of op locatie

NIO kiest er in tegenstelling tot andere Chinese fabrikanten niet voor om het gehele verkoopproces online te laten verlopen. Er komen namelijk ook NIO Houses en NIO Stores. Het eerste NIO House opende onlangs haar deuren in Oslo, ook in andere landen zal er vermoedelijk voor worden gekozen om deze Houses in (hoofd)steden te vestigen. Inmiddels zijn er wereldwijd 38 van dit soort vestigingen, en al meer dan 380 NIO Stores, een wat minder omvangrijk verkooppunt.

Al mogen we het eigenlijk niet zo noemen, want een NIO House is volgens Zhang beslist meer dan dat. “Het is een plek om mensen te ontmoeten. Net alleen NIO-gebruikers overigens, want deze locaties zijn voor iedereen toegankelijk,” vertelt hij. “Er is een woonkamer met open haard, er is een bar waar lokale specialiteiten worden geserveerd en er is een bibliotheek. Het is ook een perfecte plek voor bijvoorbeeld modeshows. Of bijvoorbeeld yogasessies.” En daarmee komen we aan bij wat NIO ‘User Enterprise’ noemt. Het merk wil hiermee naar eigen zeggen een bijdrage leveren aan wat ze ietwat vaag een ‘vreugdevolle levensstijl’ noemen. “We gaan samen- werkingen aan met bijvoorbeeld modeontwerpers en kunstenaars, ook in Nederland gaan we dat doen. We willen een community creëren voor onze gebruikers.”

Autonoom rijden

En het merk gaat nog een stapje verder, want het wil zijn gebruikers ook een awesome aftersales bieden. Op die manier wil het merk recht doen aan de premium positionering. Zo kunnen gebruikers gebruikmaken van een mobiele service en een haal- en brengservice. De garantieperiode is met 6 jaar/150.000 km ten opzichte van de concurrenten ook redelijk riant. Dit betreft overigens de situatie in Noorwegen, voor andere landen moet dit nog worden bepaald. Ook krijgen gebruikers een gratis thuislader en mogen ze twee keer per maand gratis de accu laten verwisselen.

De modellen van het merk beschikken grotendeels over de technologie dienodig is voor autonoom rijden, namelijk inclusief waarnemingsalgoritmen, lokalisatie, besturingsstrategie en platformsoftware. Het systeem NIO Aquila Super Sensing beschikt over 33 krachtige sensoreenheden, waaronder 11 camera’s met hoge resolutie en een LiDAR-radarsysteem. Een andere innovatieve NIO-technologie is het NOMI-systeem, uit te spreken als ‘know me’. Daarmee had het merk een primeur, want deze cloud-gebaseerde en spraakgestuurde digitale assistent maakte als eerste in zijn soort gebruik van kunstmatige intelligentie.

Het is misschien wat kort door de bocht gezegd om NIO het Chinese Tesla te noemen, maar het is duidelijk dat dit een nieuwkomer is waar de gevestigde orde ernstig rekening mee moet houden. Wanneer de verkoop in ons land exact van start gaat, is nog niet bekendgemaakt, maar dit zal naar alle verwachting in de loop van dit jaar gaan plaatsvinden.

Lees ook:
Shell gaat samenwerken met Chinese Nio

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

Reageren
500 tekens over
Nederland speelt voortrekkersrol in Europees offensief NIO - Automobielmanagement.nl

Nederland speelt voortrekkersrol in Europees offensief NIO

interview

De ambitieuze EV-fabrikant NIO richt zijn pijlen op de Europese markt, en daarin is een zeer belangrijke rol weggelegd voor ons land. De laadinfrastructuur in ons land en onze open houding ten opzichte van nieuwe merken en technologieën hebben daar een groot aandeel in.

Als je een blik werpt op de beurswaarde van NIO, dan wordt meteen duidelijk dat dit niet zomaar de zoveelste Chinese autofabrikant is die voet aan de grond probeert te krijgen in ons land. In dit opzicht heeft de fabrikant gerenommeerde namen als Kia, Nissan en Volvo al achter zich gelaten. Nu zegt dit natuurlijk niet alles, maar het maakt wel duidelijk dat dit een speler is om rekening te houden. We vragen Hui Zhang, Vice President van NIO Europe, wat het merk anders maakt dan andere EV-aanbieders en op welke wijze de fabrikant de Europese markt gaat aanvliegen.

Nederlanders open minded

Dat Nederland zo’n grote rol krijgt toebedeeld, is gezien het hoge EV-aandeel en onze goede laadinfrastructuur wellicht niet heel verrassend, maar het is toch best bijzonder dat zo’n klein land samen met Duitsland, Zweden en Denemarken tot de vier landen behoort waarmee het Europese offensief naar het volgende niveau wordt getild. In de herfst van vorig jaar startte de verkoop in Noorwegen, binnenkort is ons land dus aan de beurt. “Het is juist een voordeel dat Nederland niet zo’n groot land is”, aldus Zhang. “Daardoor beschikkenjullie over een zeer goede laadinfrastructuur, en de markt is gemakkelijk te bedienen. Daar komt bij dat de Nederlanders er bekend om staan dat ze open minded zijn en openstaan voor innovaties. Jullie zijn heel flexibel.”

Daarbij geeft Zhang wel ruiterlijk toe dat het best een uitdaging zal zijn om de perceptie die we in het westen van Chinese autofabrikanten hebben niet per se heel positief is. De eerste pogingen van Chinese autofabrikanten om voet op Europese bodem te zetten, waren immers niet bijster succesvol. “Dat wordt een uitdaging voor ons”, aldus Zhang. “We bestaan nog maar zeven jaar, dus we moeten nog een hoop leren. Maar als wereldwijd bedrijf met regionale hoofdkantoren in Europa voor Design en in de VS voor Autonomous Driving zijn we een wereldwijd merk met meer dan 16.000 mensen uit bijna 50 landen.” Daarbij moet NIO allereerst natuurlijk op de kaart worden gezet. “We werken hard om brand awareness te realiseren en om Europeanen te laten kennismaken met onze visie en ons innovatieve businessmodel.” Als voorbeeld daarvan noemt hij de Power Swap-benadering, een oplaad- en wisselsysteem voor accu’s. Bij Power Swap-stations worden de accu’s van de modellen van NIO in drie minuten automatisch verwisseld. NIO streeft ernaar eind 2022 twintig Power Swap-stations in gebruik te hebben genomen in Noorwegen, bij belangrijkste steden en langs de drukste routes. In andere landen zal een vergelijkbare opzet worden gehanteerd. Project Better Place koos in samenwerking met Renault voor een vergelijkbare aanpak, maar dat werd geen succes. Zhang is er echter van overtuigd dat het dit keer wel gaat werken.

Accupakket kopen of huren

Een ander aspect waarin NIO zich onderscheidt van zijn concurrenten, is dat je de keuze hebt of je het accupakket wilt kopen of huren, een aanpak die Renault ook hanteert. Battery-as-a-Service (BaaS) noemt de fabrikant dit. Gebruikers kunnen dan voor circa 200 euro per maand zes keer de accu laten vervangen voor een volledig opgeladen exemplaar. Die prijs is overigens wel de prijs die in Noorwegen wordt berekend aan ES8-eigenaren, de prijs in andere landen en voor andere modellen kan verschillen. “Als je ervoor kiest om het accupakket te huren in plaats van aan te schaffen, valt de aanschafprijs van de auto ongeveer 15 procent lager uit,” vertelt Zhang. “In Noorwegen kiest circa 95 procent van de gebruikers voor het leaseconcept, dus zij waarderen het zeer dat ze deze keuzemogelijkheid hebben.” Gebruikers (bij NIO hebben ze het niet over ‘klanten’, maar over ‘gebruikers’) die voor de leaseconstructie kiezen, gaan een contract aan met een separaat battery asset management-bedrijf, dat overigens wel deels in handen is van NIO. Dit bedrijf bekommert zich om de exploitatie van het accunetwerk. Opvallend is daarbij het feit dat gebruikers er ook voor kunnen kiezen om te downgraden naar een accu van 75 kWh. In 2023 wordt een accu van 150 kWh geïntroduceerd.

Concrete verkoopcijfers voor Europa en Nederland noemen ze bij NIO overigens nog niet. Zhang glimlacht beleefd als we hiernaar vragen. Wel kan hij al wat meer vertellen over de wijze waarop deverkoop en het onderhoud van de NIO-modellen gestalte zal gaan krijgen. “We werken zowel met eigen NIO servicepunten als met servicepartners.” Met welke partijen de fabrikant hierover in gesprek is, kan hij nu nog niet zeggen. Traditionele dealers komen er niet, het merk kiest voor een combinatie van online en offline verkoop via de eigen kanalen.“In China communiceren we veel met onze gebruikers via de mobiele telefoon”, licht Zhang toe. “De NIO-app is al 2 miljoen keer gedownload. Via deze app beantwoorden we vragen van gebruikers of maken we onderhoudsafspraken, maar het is ook mogelijk om auto’s online te bestellen en zelfs af te rekenen.”

We bestaan nog maar zeven jaar, dus we moeten nog een hoop leren

Verkoop online of op locatie

NIO kiest er in tegenstelling tot andere Chinese fabrikanten niet voor om het gehele verkoopproces online te laten verlopen. Er komen namelijk ook NIO Houses en NIO Stores. Het eerste NIO House opende onlangs haar deuren in Oslo, ook in andere landen zal er vermoedelijk voor worden gekozen om deze Houses in (hoofd)steden te vestigen. Inmiddels zijn er wereldwijd 38 van dit soort vestigingen, en al meer dan 380 NIO Stores, een wat minder omvangrijk verkooppunt.

Al mogen we het eigenlijk niet zo noemen, want een NIO House is volgens Zhang beslist meer dan dat. “Het is een plek om mensen te ontmoeten. Net alleen NIO-gebruikers overigens, want deze locaties zijn voor iedereen toegankelijk,” vertelt hij. “Er is een woonkamer met open haard, er is een bar waar lokale specialiteiten worden geserveerd en er is een bibliotheek. Het is ook een perfecte plek voor bijvoorbeeld modeshows. Of bijvoorbeeld yogasessies.” En daarmee komen we aan bij wat NIO ‘User Enterprise’ noemt. Het merk wil hiermee naar eigen zeggen een bijdrage leveren aan wat ze ietwat vaag een ‘vreugdevolle levensstijl’ noemen. “We gaan samen- werkingen aan met bijvoorbeeld modeontwerpers en kunstenaars, ook in Nederland gaan we dat doen. We willen een community creëren voor onze gebruikers.”

Autonoom rijden

En het merk gaat nog een stapje verder, want het wil zijn gebruikers ook een awesome aftersales bieden. Op die manier wil het merk recht doen aan de premium positionering. Zo kunnen gebruikers gebruikmaken van een mobiele service en een haal- en brengservice. De garantieperiode is met 6 jaar/150.000 km ten opzichte van de concurrenten ook redelijk riant. Dit betreft overigens de situatie in Noorwegen, voor andere landen moet dit nog worden bepaald. Ook krijgen gebruikers een gratis thuislader en mogen ze twee keer per maand gratis de accu laten verwisselen.

De modellen van het merk beschikken grotendeels over de technologie dienodig is voor autonoom rijden, namelijk inclusief waarnemingsalgoritmen, lokalisatie, besturingsstrategie en platformsoftware. Het systeem NIO Aquila Super Sensing beschikt over 33 krachtige sensoreenheden, waaronder 11 camera’s met hoge resolutie en een LiDAR-radarsysteem. Een andere innovatieve NIO-technologie is het NOMI-systeem, uit te spreken als ‘know me’. Daarmee had het merk een primeur, want deze cloud-gebaseerde en spraakgestuurde digitale assistent maakte als eerste in zijn soort gebruik van kunstmatige intelligentie.

Het is misschien wat kort door de bocht gezegd om NIO het Chinese Tesla te noemen, maar het is duidelijk dat dit een nieuwkomer is waar de gevestigde orde ernstig rekening mee moet houden. Wanneer de verkoop in ons land exact van start gaat, is nog niet bekendgemaakt, maar dit zal naar alle verwachting in de loop van dit jaar gaan plaatsvinden.

Lees ook:
Shell gaat samenwerken met Chinese Nio

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

Reageren
500 tekens over