Dacia Jogger: ruimteauto met bescheiden EuroNCAP-score

interview

Met de nieuwe Jogger lanceert Dacia een ruime, aardig complete en vooral ook betaalbare ruimteauto, met als achilleshiel zijn mogelijk bescheiden EuroNCAP-veiligheidsscore. Een bewuste keuze, meldt Dacia CEO Denis Le Vot. Het past bij de DNA van het merk.

Als je even puur naar het product kijkt lijkt de Dacia Jogger zeker voor ons land handen vol troefkaarten in handen te hebben. Technisch leunt hij zwaar op Renault-systemen en zijn rijeigenschappen zijn helemaal niet verkeerd. Deze grootste Dacia tot heden biedt gewoon riant ruimte voor vijf of zeven personen en daar hangt een prijskaartje aan dat zelfs in de meest complete designuitvoering rond de 22 mille zweeft. Kom er in de autoshowrooms maar eens om, anno 2022.

Het ligt voor de hand dat er fraaier afgewerkte auto’s zijn, maar elke gelijkenis met de modellen van jaren geleden gaat mank als je eerlijk bent. Dacia heeft zowel op het gebied van aandrijftechniek als bij het ontwerp en de gebruikte materialen grote stappen genomen. Saillant detail: de TCe 100 BiFuel uitvoering – op benzine en LPG – is lager geprijsd dan de iets sterkere TCe 110 benzineversie. Die laatste rijdt dankzij een directe brandstofinspuiting trouwens wel net iets verfijnder.

Je kunt denken dat er toch minstens één zaak is die de melk een tikje verzuurt. Dacia is recent pijnlijk in het nieuws met wat al te ingetogen sterrenresultaten waar het de EuroNCAP-veiligheidsscore aangaat. Meest recent met hun budget-EV, de Spring. De Jogger-resultaten zijn overigens nog niet bekend, maar zullen beter zijn.

Bewuste keuze

Tijdens de presentatie van die Jogger in Zuid-Frankrijk gaat CEO Denis Le Vot onze vragen over dat kritiekpunt niet uit de weg. Het is een logisch gevolg van de merkfilosofie. Het is flauw om te zeggen dat we aan alle wettelijke eisen voldoen, zegt hij, maar hij zet de sterrenregen in de autowereld toch in perspectief. Le Vot: “De sleutel voor onze identiteit is dat we betaalbaar autorijden mogelijk maken. Daar komt bij dat we het gewicht laag willen houden met het oog op de prestaties, verbruik en uitstoot. Bekijk je het door de bril van de Dacia-rijder dan zie je dat die doorgaans een jaar of acht in zijn of haar auto rijdt. Neem van mij aan dat ze op alle gebieden en zeker ook dat van de veiligheid een flinke stap vooruit maken als ze een Jogger of pakweg Sandero kiezen.”

Hij onderstreept ook dat het alternatief voor de betreffende doelgroep veelal een gebruikte auto is. “Je mag er dus ook met een bredere visie naar kijken. De Jogger is op veiligheidsgebied niet zelden aanmerkelijk verder ontwikkeld dan het overgrote deel van de auto’s die je op de weg ziet. En in de occasionshowroom vindt. Heb je wel eens goed gekeken naar de stappen die EuroNCAP zowat om het jaar neemt? Voor een autofabrikant is het dus een bewegend doel om aan hun nieuwe normen te voldoen. De lat ligt telkens hoger en om daar mee te doen moet je vooral ook kostbare geavanceerde rijhulpsystemen standaard leveren. Dus nee, we hebben een eigen beeld van EuroNCAP. We volgen de ontwikkelingen, maar spelen daar op onze manier op in. Met de nadruk op passieve veiligheid en daar hebben de nieuwe modellen echt belangrijke vooruitgang geboekt.”

De Jogger krijgt volgend jaar ook een hybride aandrijflijn

Le Vot vraagt zich hardop af of de autokoper op een aantal van die ADAS-systemen zit te wachten. De vraag stellen is hem beantwoorden. In eerdere statements zei hij dat Dacia-klanten daar niet voor willen betalen en sommige systemen niet gebruiken. “Heb je zelf ook niet de ervaring dat je bepaalde reacties en piepjes van de actieve systemen maar uitzet, omdat het gaat irriteren? Onder de streep is het voor ons cruciaal dat we onze modellen wel volwassen techniek meegeven, maar toch ook aantrekkelijk kunnen aanbieden.”

De kracht van een zevenzitter

Dacia huldigt in zijn DNA de filosofie dat ze de beste value-for-money willen bieden, klinkt het bij de lancering van de Jogger. Door die bril moet je hun nieuwe generatie dus bezien. Er zijn in totaal 7,5 miljoen Dacia’s geleverd in 44 landen en van de Spring zijn er inmiddels al 50 duizend besteld, klinkt het zelfverzekerd. Ze claimen dat de Sandero de bestverkochte auto is als je naar particuliere kopers kijkt. “Zeker in zijn nieuwe generatie is hij in Europa de leider in de retailmarkt.” Tegelijkertijd is de Jogger dan het nieuwe visitekaartje. Hij zal volgend jaar om die reden ook de hybride aandrijflijn krijgen zoals we die van Renault kennen. Na hun eerste EV – de Spring – dus wederom een primeur voor het merk. Volgens Le Vot zullen alle modellen op termijn geëlektrificeerd zijn.

Boeiende vraag is overigens wel of juist de Dacia-koper zit te springen om een zevenpersoons-uitvoering. Meer gewicht en meer kosten immers? “Ons onderzoek wijst uit dat er in Europa ongeveer een miljoen mensen zo’n zevenzitter op hun verlanglijst hebben staan. Een belangrijke doelgroep dus. Bovendien blijft de meerprijs met twee uitneembare stoelen op de derde rij binnen de perken (duizend euro, red.) en wegen ze bij ons zo’n tien kilogram. Elders is dat eerdere het dubbele.”

Lees ook:
Waarom kiest Miles Nürnberger voor Dacia en Lada?

Dacia Jogger: ruimteauto met bescheiden EuroNCAP-score - Automobielmanagement.nl

Dacia Jogger: ruimteauto met bescheiden EuroNCAP-score

interview

Met de nieuwe Jogger lanceert Dacia een ruime, aardig complete en vooral ook betaalbare ruimteauto, met als achilleshiel zijn mogelijk bescheiden EuroNCAP-veiligheidsscore. Een bewuste keuze, meldt Dacia CEO Denis Le Vot. Het past bij de DNA van het merk.

Als je even puur naar het product kijkt lijkt de Dacia Jogger zeker voor ons land handen vol troefkaarten in handen te hebben. Technisch leunt hij zwaar op Renault-systemen en zijn rijeigenschappen zijn helemaal niet verkeerd. Deze grootste Dacia tot heden biedt gewoon riant ruimte voor vijf of zeven personen en daar hangt een prijskaartje aan dat zelfs in de meest complete designuitvoering rond de 22 mille zweeft. Kom er in de autoshowrooms maar eens om, anno 2022.

Het ligt voor de hand dat er fraaier afgewerkte auto’s zijn, maar elke gelijkenis met de modellen van jaren geleden gaat mank als je eerlijk bent. Dacia heeft zowel op het gebied van aandrijftechniek als bij het ontwerp en de gebruikte materialen grote stappen genomen. Saillant detail: de TCe 100 BiFuel uitvoering – op benzine en LPG – is lager geprijsd dan de iets sterkere TCe 110 benzineversie. Die laatste rijdt dankzij een directe brandstofinspuiting trouwens wel net iets verfijnder.

Je kunt denken dat er toch minstens één zaak is die de melk een tikje verzuurt. Dacia is recent pijnlijk in het nieuws met wat al te ingetogen sterrenresultaten waar het de EuroNCAP-veiligheidsscore aangaat. Meest recent met hun budget-EV, de Spring. De Jogger-resultaten zijn overigens nog niet bekend, maar zullen beter zijn.

Bewuste keuze

Tijdens de presentatie van die Jogger in Zuid-Frankrijk gaat CEO Denis Le Vot onze vragen over dat kritiekpunt niet uit de weg. Het is een logisch gevolg van de merkfilosofie. Het is flauw om te zeggen dat we aan alle wettelijke eisen voldoen, zegt hij, maar hij zet de sterrenregen in de autowereld toch in perspectief. Le Vot: “De sleutel voor onze identiteit is dat we betaalbaar autorijden mogelijk maken. Daar komt bij dat we het gewicht laag willen houden met het oog op de prestaties, verbruik en uitstoot. Bekijk je het door de bril van de Dacia-rijder dan zie je dat die doorgaans een jaar of acht in zijn of haar auto rijdt. Neem van mij aan dat ze op alle gebieden en zeker ook dat van de veiligheid een flinke stap vooruit maken als ze een Jogger of pakweg Sandero kiezen.”

Hij onderstreept ook dat het alternatief voor de betreffende doelgroep veelal een gebruikte auto is. “Je mag er dus ook met een bredere visie naar kijken. De Jogger is op veiligheidsgebied niet zelden aanmerkelijk verder ontwikkeld dan het overgrote deel van de auto’s die je op de weg ziet. En in de occasionshowroom vindt. Heb je wel eens goed gekeken naar de stappen die EuroNCAP zowat om het jaar neemt? Voor een autofabrikant is het dus een bewegend doel om aan hun nieuwe normen te voldoen. De lat ligt telkens hoger en om daar mee te doen moet je vooral ook kostbare geavanceerde rijhulpsystemen standaard leveren. Dus nee, we hebben een eigen beeld van EuroNCAP. We volgen de ontwikkelingen, maar spelen daar op onze manier op in. Met de nadruk op passieve veiligheid en daar hebben de nieuwe modellen echt belangrijke vooruitgang geboekt.”

De Jogger krijgt volgend jaar ook een hybride aandrijflijn

Le Vot vraagt zich hardop af of de autokoper op een aantal van die ADAS-systemen zit te wachten. De vraag stellen is hem beantwoorden. In eerdere statements zei hij dat Dacia-klanten daar niet voor willen betalen en sommige systemen niet gebruiken. “Heb je zelf ook niet de ervaring dat je bepaalde reacties en piepjes van de actieve systemen maar uitzet, omdat het gaat irriteren? Onder de streep is het voor ons cruciaal dat we onze modellen wel volwassen techniek meegeven, maar toch ook aantrekkelijk kunnen aanbieden.”

De kracht van een zevenzitter

Dacia huldigt in zijn DNA de filosofie dat ze de beste value-for-money willen bieden, klinkt het bij de lancering van de Jogger. Door die bril moet je hun nieuwe generatie dus bezien. Er zijn in totaal 7,5 miljoen Dacia’s geleverd in 44 landen en van de Spring zijn er inmiddels al 50 duizend besteld, klinkt het zelfverzekerd. Ze claimen dat de Sandero de bestverkochte auto is als je naar particuliere kopers kijkt. “Zeker in zijn nieuwe generatie is hij in Europa de leider in de retailmarkt.” Tegelijkertijd is de Jogger dan het nieuwe visitekaartje. Hij zal volgend jaar om die reden ook de hybride aandrijflijn krijgen zoals we die van Renault kennen. Na hun eerste EV – de Spring – dus wederom een primeur voor het merk. Volgens Le Vot zullen alle modellen op termijn geëlektrificeerd zijn.

Boeiende vraag is overigens wel of juist de Dacia-koper zit te springen om een zevenpersoons-uitvoering. Meer gewicht en meer kosten immers? “Ons onderzoek wijst uit dat er in Europa ongeveer een miljoen mensen zo’n zevenzitter op hun verlanglijst hebben staan. Een belangrijke doelgroep dus. Bovendien blijft de meerprijs met twee uitneembare stoelen op de derde rij binnen de perken (duizend euro, red.) en wegen ze bij ons zo’n tien kilogram. Elders is dat eerdere het dubbele.”

Lees ook:
Waarom kiest Miles Nürnberger voor Dacia en Lada?