Voor de duidelijkheid: bij Sono gaat het niet over een pure zonneauto maar over een hybride, een combinatie van vol-elektrisch en zon. Op die laatste energiebron kan de auto wel tot 245 kilometer per week rijden, volgens Sono voldoende voor mensen die over kortere afstanden forensen. Het in autostad München gevestigde bedrijf zegt al 30.000 bestellingen binnen te hebben.

Crowdfunding

Een flink deel van die belangstellenden heeft bijgedragen aan de oprichting van Sono Motors via een crowdfunding actie die 60 miljoen aan beginkapitaal in het laatje bracht. In 2020 heeft een aantal financiers, waaronder de vroegere baas van Opel Thomas Neumann, nog eens 45 miljoen ingebracht. In het najaar van vorig jaar werd Sono Motors geïntroduceerd op de Amerikaanse techbeurs Nasdaq wat 145 miljoen opleverde. Omdat het bedrijfje, net als andere EV start-ups, echter nog steeds grote moeite heeft financieel het hoofd boven water te houden, is de koers sinds die beursgang wel met meer dan 80 procent gekelderd.

Geen cent

Dat komt ook hier doordat de opbouwfase enorme bedragen vergt terwijl er voorlopig nog geen cent binnenkomt. Het bedrijf probeert wel nieuwe geldbronnen aan te boren maar dat is in het verslechterde financiële klimaat en met een scherp gedaalde beurskoers niet eenvoudig. Of Sono Motors er in slaagt om in 2023 zoals gepland met de serieproductie van haar zonneauto te beginnen, is dan ook nog lang niet zeker. Lukt het wel, dan gebeurt dat in Finland waar de Duitsers een contract hebben gesloten met Valmet, in feite een Finse concurrent van VDL Nedcar.

Lees ook:
Lightyear en LeasePlan tekenen contract voor 5.000 zonneauto’s