De kans is groot dat de Nederlandse autoschadeherstelbranche deze alarmerende ontwikkeling volgt. Want steeds meer mensen in de branche zijn van oordeel dat de schadeherstelmarkt hier momenteel wordt gekenmerkt door ‘Engelse toestanden’. Ook Wybe Posthuma wees in zijn afscheidsinterview in Automobiel Management al op de ‘Engelse toestanden’. De Britse onderzoekers stellen dat er binnen twaalf maanden opnieuw veel bedrijven zullen sluiten, “temeer omdat 25 procent van de directeuren de pensioensgerechtigde leeftijd nadert.” Ook blijkt de schuldenlast van steeds meer bedrijven te ver op te lopen. Men verwacht een verdere verslechtering “omdat er geen echte dialoog is tussen schadeherstellers en verzekeraars.” Bovendien moeten alle Britse schadeherstelbedrijven vanaf 1 januari 2007 aan de nieuwe Europese milieunormen, die hier al langer van kracht zijn. Gezien de slechte financiële positie van veel bedrijven zal dat een verdere kaalslag voor de branche worden. Volgens de onderzoekers van Plimsoll Publishing Ltd zal de schadeherstelcapaciteit naar verwachting dan ook verder afnemen.”