Wereldwijd vormt vermoeidheid van bestuurders van auto’s een groot gevaar voor de verkeersveiligheid. Volgens de Amerikaanse NHTSA (National Highway Traffic Safety Administration) zijn op de Amerikaanse snelwegen jaarlijks circa 100.000 ongevallen rechtstreeks te herleiden naar achter het stuur in slaap gevallen bestuurders. Van deze ongevallen hebben er 1.500 een dodelijke afloop en ruim 71.000 leiden tot lichamelijk letsel. In Europa zien we een soortgelijk beeld. Het Duitse overkoepelende verzekeringsorgaan GDV (Gesamtverband der Deutschen Versicherungswirtschaft e.V.) schat dat circa 25% van alle ongevallen met fatale afloop veroorzaakt wordt door vermoeidheid. Volvo’s Driver Alert houdt de bewegingen en manoevres van de auto in de gaten en schat in of het voertuig al dan niet op een gecontroleerde manier wordt bestuurd. “We hebben er bewust voor gekozen om de bewegingen van de auto als ijkpunt te nemen, en niet de stuur- of oogbewegingen van de bestuurder”, legt Wolfgang Birk uit, projectmanager van Driver Alert bij Volvo Cars. “Hierdoor krijgen we een betrouwbaarder beeld van de situatie en kunnen we eerder inschatten of er iets verkeerd gaat. Het systeem heeft vervolgens voldoende tijd om de bestuurder te waarschuwen. Menselijk gedrag varieert ook nog eens sterk van persoon tot persoon, waardoor we ervoor hebben gekozen alleen het effect van dat gedrag te meten. Het risico op een vals alarm blijft zo tot een minimum beperkt.” Driver Alert waarschuwt ook als de bestuurder om een andere reden dan vermoeidheid zijn concentratie verliest. Zo kan het systeem opmerken dat de automobilist te veel aandacht besteedt aan het navigatiesysteem, de audio-installatie of bijvoorbeeld kinderen die zijn aandacht te veel opeisen. Volvo is momenteel bezig met perfectioneren van het systeem en verwacht het binnen twee jaar te kunnen aanbieden aan Volvo-rijders.