De motorschade in de middenklasse kan oplopen tot meer dan tienduizend euro. Dit is onder andere te wijten aan het gebrek aan vervangbare aggregaten.

Maar zelfs als er wel vervangbare aggregaten beschikbaar zijn, variëren de reparatiekosten van motoren in dit segment nog steeds tussen vijfduizend en zesduizend euro En daarbij zijn de huidige dieselmotoren aanzienlijk duurder dan de benzinemotoren. Ook bij de kleinere automodellen stegen de reparatiekosten. De kosten in het dieselsegment bij een ernstige motorschade vallen gemiddeld duizend euro lager uit.

De drie onderdelen die de hoogste reparatiekosten met zich meebrachten, waren de motor (20,4 procent), het brandstofsysteem (19,9 procent) en het elektrisch systeem (13,7 procent). Reparaties aan veiligheidssystemen (1,7 procent) en het differentieel (0,9 procent) brachten de minste kosten met zich mee. Dit betekent dat reparaties op het gebied van de injectoren, turbocompressors en motoren meer dan veertig procent van de totale kosten veroorzaakten.