Dat komt door betere verkeersveiligheid (dus minder ongelukken), minder zakelijke kilometers door lagere economische activiteit, meer WA-verzekerde voertuigen en downgrading van leaseauto’s.

Vooralsnog hebben de autoschadeherstelbedrijven weinig last van de economische crisis, terwijl het in de rest van de autobranche al maanden kommer en kwel is. Mensen blijven langer met hun auto doorrijden, waardoor ze vaker tot reparaties moeten overgaan, geeft

Bukholczer als verklaring. Ook de voorzitter van de Autoschade Herstel Groep Nederland (AHGN), Pim Hielkema, ziet nog geen teruggang in de hoeveelheid werk. "Maar we gaan het nog wel zwaar krijgen." Schadeherstel is een laatcyclische sector, meent Hielkema. De klappen in de branche laten daarom op zich wachten.

Dat de crisis zich alsnog zal laten voelen, heeft verscheidene redenen. Ten eerste neemt het aantal zakelijke kilometers door de verminderde economische activiteit af, waardoor het aantal aanrijdingen vermindert. "Als bestelbusjes stilstaan, is de kans op schade niet al te groot", zegt Bukholczer. Daarnaast daalt de omzet door een toename van het aantal WA-verzekerde voertuigen. Auto’s blijven langer op de weg, wat ten koste gaat van allrisk verzekerde auto’s, zegt de AHGN-voorzitter. Mensen met een WA-verzekering rijden vaker door met kleine schades en kiezen voor goedkopere reparaties, meent Hielkema. Op korte termijn profiteren schadeherstelbedrijven nog van de groei van WA-verzekerde auto’s. "Mensen die al lang met schade rondrijden, gebruiken snel hun allriskverzekering voordat hij verloopt", zegt de eigenaar van schadeherstelbedrijf Martijn Schenk in het FD.

Ook de inkomsten uit leaseauto’s lopen op termijn terug. Werknemers moeten ten gevolge van bedrijfsbesparingen genoegen nemen met een goedkopere klasse. De hoogte van de schadelasten neemt hierdoor af. De Focwa speelde volgens Bukholczer al in oktober in op lagere inkomsten uit reparaties voor lease- en verzekeringsmaatschappijen. "We hebben erop aangedrongen de inkomsten uit de regionale en lokale markt te vergroten." De secretaris meent dat zijn branche goed is voorbereid op zware tijden. "In de schadesector is 75 à 80 procent van de bezittingen gefinancierd met eigen vermogen. Bij dealers is vaak de hele toko gefinancierd. Het aantal faillissementen bij schadeherstelbedrijven is tot nog toe nihil."

Maar volgens Alfred Möller, directeur-grootaandeelhouder van Möller Autoschade in Rotterdam, neemt de hoeveelheid werk door de toegenomen verkeersveiligheid structureel af. "De neergang is even gestagneerd, maar zal zich verder verdiepen."

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding