De zaak lijkt het gevolg van gebrekkige registratie en draait met name om Duitse schadeauto’s, melden het Verbond van Verzekeraars en de Stichting Aanpak Voertuigcriminaliteit.

Om welke fraudeaantallen het gaat, wordt momenteel uitgezocht door de verzekeraars, Rijksdienst voor het Wegverkeer en de politie. Ze houden de import van circa achtduizend auto’s tegen het licht. Aanleiding is een steekproef door verzekeraars, waaruit bleek dat gedurende zo’n achttien maanden diverse keren is gesjoemeld met geïmporteerde schadeauto’s. De bpm over dergelijke voertuigen is aanzienlijk lager dan schadevrije auto’s, omdat ze gebaseerd is op de dagwaarde. Na de hernieuwde kentekening in Nederland werden de voertuigen echter verzekerd op basis van de oorspronkelijke cataloguswaarde. Vervolgens werd na enige tijd de schade gemeld aan de verzekeraar. Zogenaamd ging het dan om eenzijdige schade, ontstaan na bijvoorbeeld een uitwijkmanoeuvre. De vervolgens aan de hand van de cataloguswaarde bepaalde uitkering bedroeg soms tienduizenden euro’s per auto.

Volgens de Stichting Aanpak Voertuigcriminaliteit is dit soort fraude het gevolg van gewijzigde registratie. Verzekeraars hebben sinds anderhalf jaar geen inzage meer in de registratie bij de RDW van schade bij importauto’s. Voordien gold bij de import van een gebruikte auto een verplichte apk bij de RDW. Zonder zo’n keuringsbriefje gaf deze instantie geen Nederlands kenteken af. Sinds het Europees Gerechtshof echter een streep haalde door die verplichting controleert de RDW alleen nog de identiteit van het voertuig. Is die correct, dan krijgt de eigenaar een nieuw Nederlands kenteken en kan hij een verzekering afsluiten. Het Verbond van Verzekeraars weet de oplossing: verzekeraars inzage geven in de administratie van de RDW, zodat verschillen tussen betaalde bpm en dagwaarde direct opvallen.