Slechte wegen: autoschade door steenslag verdubbeld

Losliggend asfalt op de Nederlandse wegen en de steenslag die er het gevolg van is, heeft de afgelopen jaren geleid tot verdubbeling van de autoschade. Dat leren gegevens van het Centrum voor Verzekeringsstatistiek (CVS).

Volgens de verzamelde verzekeraars worden asfaltresten na een vorstperiode niet voortvarend genoeg opgeruimd. Daardoor krijgen automobilisten gedurende een langere periode dan nodig is te maken met rondvliegend grind – met alle gevolgen voor de carrosserie en (voor)ruit. Cijfers van Autotaalglas geven bovendien aan dat in 2009 circa een op de zes automobilisten schade aan een ruit van zijn voertuig oploopt.

Dat alles is voor het Verbond van Verzekeraars reden om aan de bel te trekken bij Rijkswaterstaat. De kritiek richt zich op het relatief kwetsbare zeer open asfaltbeton (zoab), dat weliswaar in staat is om regenwater snel af te voeren maar door zijn  poreusheid kwetsbaar is voor uitzetten en krimpen. In een reactie zegt Rijkswaterstaat dat het samen met TNO werkt aan een nieuw soort asfalt. Dat zou de kans op steenslag aanzienlijk beperken en tegelijk een lange levensduur hebben. Het onderzoek is overigens naar verwachting (pas) in 2011 klaar.

Reacties

Waar en bij wie kan ik terecht om mijn autoschade door steenslag te melden? En dan bedoel ik niet mijn eigen verzekering, ook al ben ik all-risk + ‘no claim beschermer’ verzekerd. Graag een reactie!

Geplaatst door: C.C. op
Slechte wegen: autoschade door steenslag verdubbeld - Automobielmanagement.nl

Slechte wegen: autoschade door steenslag verdubbeld

Losliggend asfalt op de Nederlandse wegen en de steenslag die er het gevolg van is, heeft de afgelopen jaren geleid tot verdubbeling van de autoschade. Dat leren gegevens van het Centrum voor Verzekeringsstatistiek (CVS).

Volgens de verzamelde verzekeraars worden asfaltresten na een vorstperiode niet voortvarend genoeg opgeruimd. Daardoor krijgen automobilisten gedurende een langere periode dan nodig is te maken met rondvliegend grind – met alle gevolgen voor de carrosserie en (voor)ruit. Cijfers van Autotaalglas geven bovendien aan dat in 2009 circa een op de zes automobilisten schade aan een ruit van zijn voertuig oploopt.

Dat alles is voor het Verbond van Verzekeraars reden om aan de bel te trekken bij Rijkswaterstaat. De kritiek richt zich op het relatief kwetsbare zeer open asfaltbeton (zoab), dat weliswaar in staat is om regenwater snel af te voeren maar door zijn  poreusheid kwetsbaar is voor uitzetten en krimpen. In een reactie zegt Rijkswaterstaat dat het samen met TNO werkt aan een nieuw soort asfalt. Dat zou de kans op steenslag aanzienlijk beperken en tegelijk een lange levensduur hebben. Het onderzoek is overigens naar verwachting (pas) in 2011 klaar.

Reacties

Waar en bij wie kan ik terecht om mijn autoschade door steenslag te melden? En dan bedoel ik niet mijn eigen verzekering, ook al ben ik all-risk + ‘no claim beschermer’ verzekerd. Graag een reactie!

Geplaatst door: C.C. op