Bovendien hebben goedkope autoverzekeringen vaak betere voorwaarden dan dure. Verzekeringssite.nl analyseerde bij 34 autoverzekeraars de relatie tussen premie en dekking. Op basis van ruim twintigduizend berekeningen door bezoekers op de website is de gemiddelde prijspositie per verzekeraar bepaald. Dit cijfer is afgezet tegen de gemiddelde kwaliteitsscore van de aangeboden dekkingen (WA, beperkt en volledig casco).

De regressieanalyse toont aan dat dure verzekeraars een lagere kwaliteitsscore behalen. "Het prijsverschil tussen autoverzekeraars is enorm," aldus Erik Hordijk, directeur van Verzekeringssite.nl. "Een dure verzekeraar berekent zijn klanten voor dezelfde dekking drie keer zo veel als een goedkope maatschappij. Willen nieuwkomers op de markt een goede positie verwerven, dan moeten zij betere voorwaarden tegen lagere prijzen bieden. Anders stappen consumenten niet over. De traditionele verzekeraars met zeer veel klanten voelen die impuls minder. Zij veranderen dan ook nauwelijks iets aan hun prijsbeleid. Liever introduceren de grote maatschappijen een online label, zoals InShared van Achmea."

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding