‘Onlangs bekritiseerde garagehouder Albert Wekema uit Tynaarlo in het Financieele Dagblad verzekeraar Univé omdat deze sinds 1 mei de reparatie of vervanging van een kapotte autoruit alleen nog vergoedt wanneer die plaatsvindt bij Carglass, Kwik-Fit, Autotaal of Glasgarage.’ Met deze zin begint operationeel directeur Sandra Molenaar van Bovag een ingezonden stuk op de Optiek-pagina van de krant. Want, stelt Molenaar, wie met een sterretje of barst in zijn ruit naar zijn eigen vertrouwde autobedrijf gaat, komt bij Univé van een koude kermis thuis: hij mag de rekening zelf betalen. Inmiddels wordt zestien procent van de automobilisten met ruitschade door verzekeraars naar een door hen geselecteerd bedrijf gestuurd, aldus de Nederlandse Mededingingsautoriteit.

Wat veel automobilisten zich niet realiseren, vervolgt Molenaar, is dat dit soort praktijken ook bij gewone autoschade schering en inslag is: naar schatting 55 tot zestig procent van de autoschades wordt inmiddels door verzekeraars naar een door hen geselecteerd bedrijf gestuurd. ‘Waarbij vaak ook nog eens door de verzekeraar wordt bepaald welk type onderdelen moet worden gebruikt. Dit percentage groeit jaar op jaar.’

Waar verzekeraars tien jaar geleden hun klanten nog vrijblijvend adviseerden om bij schade hun auto bij een geselecteerd bedrijf te laten herstellen, is dat advies geleidelijk aan steeds dwingender geworden, weet Molenaar. ‘Wie niet luistert, wordt bestraft en moet de leenauto zelf betalen, heeft geen recht op het halen en brengen van de auto, is zijn eigen risico kwijt, of krijgt te maken met een extreme verhoging van dat eigen risico. Er zijn inmiddels zelfs verzekeraars die in dat geval slechts een deel van de reparatiekosten betalen.’ Ze vraagt zich hardop af waarom verzekeraars steeds vaker voor deze weinig sympathieke aanpak kiezen. Antwoord: ‘Om via volumeafspraken de kosten van het schadeherstel te verlagen en zo de autopolis betaalbaar te houden, is hun redenering.’ Dat is op het eerste gezicht een begrijpelijke vorm van marktwerking, constateert ze, ware het niet dat de prijsverschillen vaak klein zijn en dat het onduidelijk is welk deel van de kostenvoordelen bij de klant terechtkomt en welk deel in de kas van de verzekeraar verdwijnt. ‘Wel duidelijk is dat het autobedrijven onmogelijk wordt gemaakt hun eigen klanten te helpen.’ 

Bovag’s eigen verzekeraar Bovemij verkoopt onder de namen Polis Direct en Bovag Autoverzekering ook autoverzekeringen en slaagt erin om dat te doen zonder schadesturing, meldt Molenaar. ‘De autobezitter kan bij schade gewoon naar zijn of haar eigen vertrouwde autobedrijf om de hoek en daar wordt alles geregeld. Want niet iedere automobilist wil na een aanrijding horen dat hij zijn auto overal mag laten repareren, zolang het maar bij bedrijf A of keten B is, drie dorpen verderop.’