Duits onderzoek toont namelijk aan dat auto’s met slechte schokdempers oververtegenwoordigd zijn in de ongevalstatistieken. Een schokdemper check is volgens Koni vooral in het voorjaar van belang: "Waar eerst sneeuw, ijs en pekel lagen, zitten nu gaten en scheuren. Die zijn heel belastend voor de wielophanging van de auto; in het bijzonder voor de schokdempers". Los daarvan vindt Koni een controle van de schokdempers om de 80.000 km, ongeacht het seizoen, op zijn plaatst. 
Bilstein is het daar helemaal mee eens. Het bedrijf onderbouwt zijn oproep voor een regelmatige schokdemper check met Duitse ongevalstatistieken: "Uit onderzoek van TÜV onder 7,3 miljoen auto’s blijkt dat bijna een vijfde daarvan rondrijdt met een technisch defect. Onder auto’s die bij ongevallen betrokken raken, is dat percentage serieuze defecten veel hoger: 36 procent, zo blijkt uit Dekra onderzoek. 15 procent van de ongevalauto’s had een probleem aan de wielophanging, veelal een of meer defecte schokdempers. Daarmee is de wielophanging na remmen en banden de derde meest voorkomende technische ongevaloorzaak.