De proefperiode duurt drie maanden en omvat vijftig deelnemende schadeherstelbedrijven. Als de pilot slaagt, gaat Aegon Schade Service voor autoschades daadwerkelijk van start. Het herstelnetwerk word dan uitgebreid tot 250 schadeherstelbedrijven. Overigens bestaat de naam Aegon Schade Service al langer, maar dan voor onder meer opstal, inboedel en reisschades.

Het beoogde samenwerkingsverband gaat fungeren naast het netwerk van Schadegarant. Aegon-woordvoerder Deborah de Laaf benadrukt dat het initiatief niet in plaats van maar naast Schadegarant komt. "Onze insteek is een goede samenwerking tussen de reparateur en de verzekeraar, met als gezamenlijke doel het beheersen van de schadelast."

Volgens De Laaf wil Aegon het de klant zo makkelijk mogelijk maken bij de afwikkeling van de schade en de dienstverlening: "Zo kunnen zij het herstel van een schade via de website of telefonisch via de meldkamer volgen. Wij zoeken nog naar een stimulans voor klanten om gebruik te gaan maken van Aegon Schade Service."

De schadeherstellers die deelnemen aan de pilot zijn geselecteerd door de expertisedienst van Aegon. Het zijn bedrijven die in principe niet bij een keten zitten. Ze gaan gebruik maken van Audaflow voor de afwikkeling. Aegon beveelt het gebruik aan van onderdelen met matching quality en alternatieve reparatiemethodes. De Laaf: "Zolang de veiligheid niet in het geding komt."