Dat meldt de Telegraaf, op gezag van brancheorganisatie Focwa. Bedroeg het totale schadebedrag vorig jaar nog geen miljard euro, in 2009 was het nog 1033 miljoen euro.
Als redenen voor de aanhoudende terugloop noemt Focwa de toenemende slimme elektronica in auto’s (parkeersensoren), grotere veiligheid van de wegen (rotondes, maximumsnelheid omlaag) en het strengere financieel beleid bij de verzekeraars en leasemaatschappijen. Zij laten lichte beschadigingen minder snel repareren en eisen ook lagere tarieven van de schadeherstelbedrijven. Wat verder een rol speelt, is de trend van autokopers om ‘kleiner’ te gaan rijden. Waar vroeger het C-segment leidend was, verkopen nu modellen uit het B-segment het best. Grotere auto’s zijn doorgaans interessanter voor schadebedrijven, omdat ze ingewikkelder in elkaar zitten (meer werkplaatsuren) en een grotere kans lopen total loss verklaard worden.
Dat is mooi, maar….gaan wij met z’n allen dan nu eens minder premie’s betalen ipv meer?!
Geloof maar niet dat heren verzekeraars hun bonusjes, en premies hier op aanpassen. Het grote graaien in de top gaat onverminderd voort
Toch gek, lagere gem. Schadebedrag minder claims, hogere of zelfde premies en toch, aldus de berichten, grote verliezen bij verzekeraars. Ik snap het niet……
Volgens mij is een auto die total-loss gaat niet interessant voor het schadebedrijf en m.i. gaat juist een kleine auto sneller total-loss omdat het schadebedrag sneller de waarde van de auto overstijgt?