In een vergelijking met andere luxe suv’s zijn er 27 procent minder schadeclaims ingediend, 51 procent minder claims met lichamelijk letsel en 22 procent minder claims in het algemeen. Ook is er 19 procent minder schade berokkend aan eigendommen van de bezitters van een XC60. Denk daarbij aan het rijden tegen een paaltje op de oprijlaan of de garagedeur. Opvallend is wel dat terwijl de gemiddelde botsingen lager waren voor XC60-eigenaren, de materiële schade hoger uitpakte:  270 dollar voor andere luxe suv’s en 646 dollar hoger dan voor andere Volvo’s. De HLDI zegt dat dit eigenlijk een teken is dat City Safety werkt en botsingen met lage snelheid worden voorkomen. De Volvo-eigenaren dienen nu claims in voor alleen de ernstigere gevallen. "De uitkomst van het onderzoek door HLDI bewijst dat City Safety inderdaad crashes voorkomt en de verzekeringskosten vermindert," zegt John Maloney van marketing en productplanning van Volvo Car in Noord-Amerika. "Er is een kans voor verzekeringsmaatschappijen om te starten met het aanbieden van korting op voertuigen uitgerust met City Safety of soortgelijke technologieën."

De voorziening City Safety, standaard is op alle XC60’s, is ontworpen om te voorkomen dat de auto tegen een voorligger aanrijdt, zoals in fileverkeer. Het werkt optimaal als de auto niet harder rijdt dan 15 km/u en assisteert bovendien met het remmen op hogere snelheden.