Van de in totaal ongeveer duizend klachten die klanten jaarlijks indienen, werden er 96 behandeld door de Focwa-Nivre Geschillencommissie. In 2009 waren er dat nog 88 en in 2008 nog 81. Volgens Focwa kan de groei wellicht worden verklaard uit een toenemend bewustzijn bij uitgaven voor persoonlijke eigendommen. De niet in behandeling genomen klachten werden na bemiddeling van de geschillencommissie opgelost door de ondernemer.

Ook het aantal PRO-meldingen blijft groeien. In 2010 waren dit er 669, tegen 642 in 2009 en 399 in 2006. Als een gebruiker van Audatex meent dat een calculatie niet de juiste informatie bevat, kan hij dit via een PRO-melding kenbaar maken. Na beoordeling worden de terechte meldingen opgenomen in het calculatiesysteem. Dat gebruikers Audatex kritisch beoordelen komt volgens Focwa door de toenemende complexiteit van voertuigen en het daarbij uit te voeren schadeherstel. Een andere factor die meespeelt zijn de filter- en beoordelingsystemen van verzekeraars, expertisediensten en opdrachtgevers.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding