Nieuwe auto’s vanaf 2015 met eCall

De Europese auto-industrie moet met ingang van 2015 haar producten af fabriek uitrusten met eCall. Dit systeem legt bij een ongeval zelf contact met de hulpdiensten.

De verplichting wordt opgelegd door eurocommissaris Kroes, die de beleidsportefeuille Digitale Agenda beheert. Twee jaar terug probeerde de Europese Commissie het nog met zachte dwang. Maar de vrijwilligheid leidde ertoe dat tot nu toe maar 0,7 procent van het Europese wagenpark het elektronische waarschuwingssysteem aan boord heeft. Met eCall wordt een auto gemiddeld honderd euro duurder.

Volgens eurocommissaris Kroes kan het systeem op jaarbasis enkele honderden mensenlevens redden, doordat hulpdiensten (politie, ambulance, brandweer) eerder arriveren. Essentiële locatiegegevens over het gecrashte voertuig zijn immers direct voorhanden. Overigens kan eCall ook handmatig in gang worden gezet, door middel van een knop in het voertuig.    

Nieuwe auto’s vanaf 2015 met eCall - Automobielmanagement.nl

Nieuwe auto’s vanaf 2015 met eCall

De Europese auto-industrie moet met ingang van 2015 haar producten af fabriek uitrusten met eCall. Dit systeem legt bij een ongeval zelf contact met de hulpdiensten.

De verplichting wordt opgelegd door eurocommissaris Kroes, die de beleidsportefeuille Digitale Agenda beheert. Twee jaar terug probeerde de Europese Commissie het nog met zachte dwang. Maar de vrijwilligheid leidde ertoe dat tot nu toe maar 0,7 procent van het Europese wagenpark het elektronische waarschuwingssysteem aan boord heeft. Met eCall wordt een auto gemiddeld honderd euro duurder.

Volgens eurocommissaris Kroes kan het systeem op jaarbasis enkele honderden mensenlevens redden, doordat hulpdiensten (politie, ambulance, brandweer) eerder arriveren. Essentiële locatiegegevens over het gecrashte voertuig zijn immers direct voorhanden. Overigens kan eCall ook handmatig in gang worden gezet, door middel van een knop in het voertuig.