Het komt in plaats van het ISO- en KZS-certificaat, die volgens Focwa-secretaris Karel Bukholczer "procesgedreven" zijn. In het nieuwe keurmerk gaat het ook om het product zelf en hoe het tot stand is gekomen. Zo wordt niet alleen gekeken naar procedures, maar bijvoorbeeld ook naar het gebruikte equipment en de reparatiemethodieken. Het nieuwe keurmerk brengt daarin uniformiteit aan en is volgens Bukholczer "een verdere stap op weg naar borging van de veiligheid van herstelde auto’s."

Het nieuwe keurmerk is ontwikkeld door Dekra, in samenwerking met Focwa, en wordt een eis voor Eurogarant-bedrijven. Zodra de Raad van Accreditatie het keurmerk heeft vrijgegeven, kunnen de certificerende instanties zich inschrijven voor de certificering en controles van bedrijven die het keurmerk willen behalen. "Dat zal naar verwachting het eerste kwartaal van 2012 zijn", denkt  Bukholczer. "Schadeherstelbedrijven kunnen zich dan opmaken om zich te laten certificeren. Willen ze blijven voldoen aan de eisen voor Eurogarant, dan dienen ze het keurmerk te behalen binnen twee jaar na de vrijgave door de Raad van Accreditatie. Vooraf hebben we een pilot gehad met zo’n twaalf bedrijven en deze waren alle positief over de haalbaarheid van het keurmerk."

Met de lancering is de Nederlandse schadeherstelbranche de eerste beroepssector ter wereld met een dergelijk kwaliteitskeurmerk.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding