Achmea meldt forse toename diefstal airbags

Verzekeraar Centraal Beheer Achmea signaleert een forse toename van het aantal schadeclaims als gevolg van diefstal van airbags uit auto’s.

Dit meldt dagblad De Telegraaf. "Vooral op de Veluwe zijn garagehouders op dit moment de dupe." De verzekeraar zegt iedere week stelselmatig vanaf de Veluwe minimaal één melding te krijgen van gemiddeld vijf tot tien gestolen airbags bij een garagebedrijf. Dat is een significante stijging. In andere delen van het land zijn de aantallen niet zo fors als op de Veluwe.

In het nieuwsbericht zegt Werner Postma van Stichting Aanpak Voertuigcriminaliteit (AVc) dat bendes het liefst toeslaan bij dealers, omdat ze dan van één automerk, waar veel vraag naar is, een aantal airbags tegelijk kunnen meenemen. "Ze laden een busje net zolang vol totdat er geen ruimte meer over is en vertrekken dan naar het buitenland, vaak Zuidoost-Europa." Hij meent dat registratie van gestolen airbags zinloos is, omdat de kans op vondst vrijwel gering is. "De onderdelen gaan nagenoeg allemaal direct naar het buitenland, waar meer doe-het-zelvers zitten. Nederlandse bedrijven willen de gestolen airbags niet eens hebben, omdat ze kunnen ontploffen."

Achmea meldt forse toename diefstal airbags - Automobielmanagement.nl

Achmea meldt forse toename diefstal airbags

Verzekeraar Centraal Beheer Achmea signaleert een forse toename van het aantal schadeclaims als gevolg van diefstal van airbags uit auto’s.

Dit meldt dagblad De Telegraaf. "Vooral op de Veluwe zijn garagehouders op dit moment de dupe." De verzekeraar zegt iedere week stelselmatig vanaf de Veluwe minimaal één melding te krijgen van gemiddeld vijf tot tien gestolen airbags bij een garagebedrijf. Dat is een significante stijging. In andere delen van het land zijn de aantallen niet zo fors als op de Veluwe.

In het nieuwsbericht zegt Werner Postma van Stichting Aanpak Voertuigcriminaliteit (AVc) dat bendes het liefst toeslaan bij dealers, omdat ze dan van één automerk, waar veel vraag naar is, een aantal airbags tegelijk kunnen meenemen. "Ze laden een busje net zolang vol totdat er geen ruimte meer over is en vertrekken dan naar het buitenland, vaak Zuidoost-Europa." Hij meent dat registratie van gestolen airbags zinloos is, omdat de kans op vondst vrijwel gering is. "De onderdelen gaan nagenoeg allemaal direct naar het buitenland, waar meer doe-het-zelvers zitten. Nederlandse bedrijven willen de gestolen airbags niet eens hebben, omdat ze kunnen ontploffen."