De ontslagen vallen bij de vestigingen (54 stuks) die het bedrijf in Nederland heeft. Bij het hoofdkantoor in Son blijft alles bij hetzelfde. Daar werken 230 mensen.

Carglass zegt te willen inspelen op de wens bij veel mensen om sneller te worden geholpen. "Onder invloed van internet is de verwachting bij klanten tegenwoordig een andere dan vijf jaar geleden", aldus een woordvoerder. Een pilot van enkele maanden, vorig jaar gehouden, heeft ertoe geleid dat de specialist zijn klussen anders gaat organiseren. Met ingang van komende zomer worden ruitreparatie en -vervanging meer centraal gepland, in de vorm van vijftien clusters van vestigingen. Momenteel vindt de planning nog plaats op individueel vestigingsniveau. Met dit model wordt volgens Carglass de werkdruk niet optimaal verdeeld over de verschillende filialen.

Het aantal vestigingen blijft in de nieuwe constellatie ongewijzigd, maar door de bundeling van de planning kan het bedrijf in totaal toe met minder personeel. Tegelijk kan dankzij nieuwe software en de invoering van handheld computers het werkaanbod zodanig worden aangestuurd dat een monteur optimaler valt in te zetten. Daardoor kan bijvoorbeeld de noodservice van Carglass straks niet alleen plaatsvinden bij een van de vestigingen maar ook bij de gedupeerde thuis.

Het is nog onduidelijk hoeveel van de aangekondigde ontslagen een gedwongen karakter zullen hebben. De onderneming werkt in samenwerking met de ondernemingsraad en de vakbonden de komende periode aan een sociaal plan. Carglass zegt zich maximaal te zullen inspannen om de getroffen medewerkers te begeleiden naar ander werk. Het betreft de lokale managers en planners van de vestigingen.