Dat de schadebranche in mineur is, heeft amper te maken met de economische malaise. "Mensen rijden in crisistijd weliswaar wat langer door met een deuk, maar dat is niet het grootste probleem", zegt Focwa-voorzitter Frits Huffnagel. "Het heeft vooral te maken met veiligheid. Steeds meer auto’s grijpen in als de bestuurder een fout maakt. Zo’n ‘park-assist-systeem’ of ‘adaptive cruise control’ is slecht voor onze bedrijven. Je raakt tegenwoordig veel minder snel een paaltje of een andere auto. Bovendien zijn veel kruisingen veranderd in rotondes en dat levert minder aanrijdingen op", legt Huffnagel verder uit. "En als het je toch gelukt is om brokken te maken dan zijn er altijd nog die lange wachttijden voor een reparatie. Want er is nog steeds een schrijnend tekort aan gekwalificeerd personeel."

Ook de populariteit van kleine auto’s is slecht nieuws voor de schadebranche. Schade aan een kleine auto levert minder geld op dan schade aan een grote auto. "Bovendien worden de kleintjes sneller total loss verklaard. Dan gaat hij naar de handel en kunnen we er helemaal niks aan verdienen", legt Huffnagel uit.

Uit nieuwe cijfers van branche-organisatie Focwa blijkt dat ook 2012 een min van enkele procenten gaat opleveren. Veel bedrijven hebben moeite het hoofd boven water te houden. Ter illustratie: Focwa Schadeherstel had enkele jaren geleden bijna 1400 leden en nu ruim 1300. Hoe nu verder? Huffnagel lachend tegen BNR: "Ik pleit voor strenge winters".

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding