De sturingsorganisatie van autoruitschades zegt haar objectieve meet- en beoordelingssysteem eXperate te hanteren als primaire leidraad. Glasgarant gebruikt eXperate om elk kwartaal te meten in welke mate aangesloten bedrijven bijdragen aan de doelstellingen – optimale klanttevredenheid, lagere schadelast en procesefficiency.

Glasgarantbedrijven die aanhoudend laag scoren in eXperate krijgen een brief met daarin het verzoek om een verbeterplan te maken én door te voeren. Op die manier moeten ze een meer acceptabele score behalen. Blijft zo’n concrete verbetering uit, dan wordt de samenwerking met het betreffende bedrijf eind 2013 beëindigd.

Glasgarant is sinds 2005 actief. Naar eigen zeggen beschikt de organisatie over een fijnmazig, wijdvertakt en volwassen netwerk van autoruitherstellers. Maar de rek is eruit; volgens Glasgarant wordt nu "enkel nog groei verwacht van autoschadeherstelbedrijven die ruitschadeherstel in hun dienstenpakket opnemen."