Britse karteldienst kijkt kritisch naar markt autoverzekeringen

De Office of Fair Trading, de Britse kartelpolitie, heeft de onafhankelijke commissie voor concurrentiezaken gevraagd de markt voor autoverzekeringen grondig onder de loep te nemen.

Volgens de OFT brengen reparatiebedrijven en verhuurders van vervangende auto’s door onderlinge afspraken veel te hoge bedragen in rekening waardoor uiteindelijk alle automobilisten met een te hoge premie worden opgezadeld.

De dienst denkt dat er in Groot-Brittannië alles bij elkaar jaarlijks zo’n kwart miljard euro te veel in rekening wordt gebracht voor schadeherstel en verhuur. Dat gebeurt niet alleen door onnodige – en vaak niet uitgevoerde – reparaties in rekening te brengen maar ook door daar moedwillig meer tijd voor uit te trekken zodat de autoverhuurder ook weer een hogere rekening kan sturen. ‘’De concurrentie schijnt niet goed te werken in de markt voor autoverzekeringen. De verzekeraar van de schuldige automobilist heeft geen enkele controle over de binnenkomende rekeningen. Dat kan leiden tot een hogere premie voor die automobilist zelf en uiteindelijk voor alle autobezitters in dit land,” zegt directeur Clive Maxwell van de OFT. De dienst wijst er daarbij op dat autoverzekeringen de laatste tijd elk jaar zo’n tien procent duurder zijn geworden.

Britse karteldienst kijkt kritisch naar markt autoverzekeringen - Automobielmanagement.nl

Britse karteldienst kijkt kritisch naar markt autoverzekeringen

De Office of Fair Trading, de Britse kartelpolitie, heeft de onafhankelijke commissie voor concurrentiezaken gevraagd de markt voor autoverzekeringen grondig onder de loep te nemen.

Volgens de OFT brengen reparatiebedrijven en verhuurders van vervangende auto’s door onderlinge afspraken veel te hoge bedragen in rekening waardoor uiteindelijk alle automobilisten met een te hoge premie worden opgezadeld.

De dienst denkt dat er in Groot-Brittannië alles bij elkaar jaarlijks zo’n kwart miljard euro te veel in rekening wordt gebracht voor schadeherstel en verhuur. Dat gebeurt niet alleen door onnodige – en vaak niet uitgevoerde – reparaties in rekening te brengen maar ook door daar moedwillig meer tijd voor uit te trekken zodat de autoverhuurder ook weer een hogere rekening kan sturen. ‘’De concurrentie schijnt niet goed te werken in de markt voor autoverzekeringen. De verzekeraar van de schuldige automobilist heeft geen enkele controle over de binnenkomende rekeningen. Dat kan leiden tot een hogere premie voor die automobilist zelf en uiteindelijk voor alle autobezitters in dit land,” zegt directeur Clive Maxwell van de OFT. De dienst wijst er daarbij op dat autoverzekeringen de laatste tijd elk jaar zo’n tien procent duurder zijn geworden.