Schadeherstel carrosseriebranche krimpt 18 procent

Het aantal dienstverbanden binnen het segment ‘schadeherstel’ van de carrosseriebranche is in de afgelopen twee jaar gekrompen met achttien procent.

Daarmee is ‘schadeherstel’ in deze bedrijfssector de sterkste daler qua personele omvang.  

Dit blijkt uit een analyse door bureau Haas & Lescaut over de aantallen werkgevers en werknemers binnen de carrosseriebranche.

De uitkomsten maken duidelijk dat het aantal bedrijven ongeveer gelijk blijft, maar dat de grotere die al langer bestaan krimpen of verdwijnen. Ze maken plaats voor   ‘nichebedrijfjes’, zoals caravanherstellers en autopoetsers. Gemiddeld is de omvang van een carrosseriebedrijf de afgelopen twee jaar met ruim vijftien procent afgenomen – met zoals gezegd ‘schadeherstel’ voorop. Waren in 2011 binnen de carrosseriebranche nog bijna twintigduizend mensen werkzaam, nu zijn dat er nog maar iets meer dan zeventienduizend.

Opvallend is volgens Haas & Lescaut de grote uitstroom van jongeren, waardoor voor de bedrijven de gemiddelde loonkosten per medewerker stijgen. Desgevraagd geven jongeren aan dat volgens hen in de huidige, krimpende markt werkgevers hun beloften van werkgevers niet nakomen. Het gaat dan om zaken als uitdaging in het werk, loopbaanontwikkeling en scholing. Nog steeds is het aantal leerlingen dat zich aanmeldt voor een opleiding in de carrosseriebranche voldoende. Echter: als deze leerlingen geen plek (leren en werken) in de door hun gewenste vakrichting kunnen vinden, zullen zij hun loopbaan ergens anders voortzetten.

Schadeherstel carrosseriebranche krimpt 18 procent - Automobielmanagement.nl

Schadeherstel carrosseriebranche krimpt 18 procent

Het aantal dienstverbanden binnen het segment ‘schadeherstel’ van de carrosseriebranche is in de afgelopen twee jaar gekrompen met achttien procent.

Daarmee is ‘schadeherstel’ in deze bedrijfssector de sterkste daler qua personele omvang.  

Dit blijkt uit een analyse door bureau Haas & Lescaut over de aantallen werkgevers en werknemers binnen de carrosseriebranche.

De uitkomsten maken duidelijk dat het aantal bedrijven ongeveer gelijk blijft, maar dat de grotere die al langer bestaan krimpen of verdwijnen. Ze maken plaats voor   ‘nichebedrijfjes’, zoals caravanherstellers en autopoetsers. Gemiddeld is de omvang van een carrosseriebedrijf de afgelopen twee jaar met ruim vijftien procent afgenomen – met zoals gezegd ‘schadeherstel’ voorop. Waren in 2011 binnen de carrosseriebranche nog bijna twintigduizend mensen werkzaam, nu zijn dat er nog maar iets meer dan zeventienduizend.

Opvallend is volgens Haas & Lescaut de grote uitstroom van jongeren, waardoor voor de bedrijven de gemiddelde loonkosten per medewerker stijgen. Desgevraagd geven jongeren aan dat volgens hen in de huidige, krimpende markt werkgevers hun beloften van werkgevers niet nakomen. Het gaat dan om zaken als uitdaging in het werk, loopbaanontwikkeling en scholing. Nog steeds is het aantal leerlingen dat zich aanmeldt voor een opleiding in de carrosseriebranche voldoende. Echter: als deze leerlingen geen plek (leren en werken) in de door hun gewenste vakrichting kunnen vinden, zullen zij hun loopbaan ergens anders voortzetten.