Onderzoek Focwa: klein schadebedrijf rendeert beter

In de schadeherstelbranche hebben ketenbedrijven een betere bezettingsgraad dan individuele ondernemingen. Toch ligt, door de lagere tarieven en hogere kortingen, hun winstgevendheid lager dan bij de ‘kleintjes’.

Dat meldt bureau Nolan, Norton en Co op basis van recent onderzoek in opdracht van Focwa. Het rapport geeft inzicht in de ontwikkelingen van omzet en marges bij de leden.

Uit de resultaten blijkt dat alle schadeherstelbedrijven last hebben van de huidige en te verwachten marktomstandigheden. Oorzaken zijn de tegenvallende autoverkopen, technologische innovaties in infrastructuur c.q. auto’s en vergaande concurrentie op de verzekeringsmarkt. Het is volgens Focwa dan ook "essentieel dat ondernemers duidelijke keuzes maken ten aanzien van hun positie in de markt, wetende dat bepaalde negatieve ontwikkelingen een structureel karakter dragen."

Welke positie een schadeherstelbedrijf nu moet innemen, kan het aan de hand van de ‘self assessment tool’ vaststellen. Het instrument biedt inzicht in de eigen situatie en helpt zo bij het nemen van een beslissing over de te voeren strategie. Ook kunnen de uitkomsten van de tool van pas komen bij een gesprek met een bedrijfsadviseur.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

Onderzoek Focwa: klein schadebedrijf rendeert beter - Automobielmanagement.nl

Onderzoek Focwa: klein schadebedrijf rendeert beter

In de schadeherstelbranche hebben ketenbedrijven een betere bezettingsgraad dan individuele ondernemingen. Toch ligt, door de lagere tarieven en hogere kortingen, hun winstgevendheid lager dan bij de ‘kleintjes’.

Dat meldt bureau Nolan, Norton en Co op basis van recent onderzoek in opdracht van Focwa. Het rapport geeft inzicht in de ontwikkelingen van omzet en marges bij de leden.

Uit de resultaten blijkt dat alle schadeherstelbedrijven last hebben van de huidige en te verwachten marktomstandigheden. Oorzaken zijn de tegenvallende autoverkopen, technologische innovaties in infrastructuur c.q. auto’s en vergaande concurrentie op de verzekeringsmarkt. Het is volgens Focwa dan ook "essentieel dat ondernemers duidelijke keuzes maken ten aanzien van hun positie in de markt, wetende dat bepaalde negatieve ontwikkelingen een structureel karakter dragen."

Welke positie een schadeherstelbedrijf nu moet innemen, kan het aan de hand van de ‘self assessment tool’ vaststellen. Het instrument biedt inzicht in de eigen situatie en helpt zo bij het nemen van een beslissing over de te voeren strategie. Ook kunnen de uitkomsten van de tool van pas komen bij een gesprek met een bedrijfsadviseur.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding