Schadedelen

De groeiverwachting is gebaseerd op de groei van de vraag naar schadedelen (carrosserie, glas, interieur en lak). De omzet hiervan bedraagt nu in Amerika 8,53 miljard dollar en zal volgens Frost & Sullivan’s groeien tot 10.77 miljard dollar in 2019. "De tarieven voor schadeherstel zijn de laatste jaren echter gedaald, dus veel van de groei komt door het gebruik van duurdere schadedelen."

Deze duurdere schadedelen zijn het gevolg van nieuwe technologieën in auto’s, waardoor ook duurdere delen nodig zijn bij schadeherstel. Volgens het onderzoek worden in plaats van de OEM onderdelen wel steeds vaker goedkopere OES of matching quality onderdelen gebruikt om de reparatiekosten minder hard te laten stijgen.

Reparatiekosten

Dit betekent dat ook de gemiddelde reparatiekosten hoger zijn, waardoor ook in Amerika auto’s met schade eerder total loss worden verklaard (15% tegen 10% zo’n 10 jaar geleden). Maar ondanks de groei is er volgens Frost & Sullivan’s minder werk, waardoor schadebedrijven hun deuren moeten sluiten, overgenomen worden of fuseren.

Volgens de onderzoekers zullen meer dealers OES en Matching Qualty onderdelen gaan leveren in plaats van OEM’s om hun positie te beschermen. Hierdoor zal 10% van de zelfstandige leveranciers van schadedelen verdwijnen. Maar men stelt wel dat de markt ervoor moet waken dat de kwaliteit en de veiligheid hierdoor niet mag verslechteren.

Bron: Autoschadeportaal