Glasgarage: aantal autoruitschades niet gehalveerd

Het aantal claims voor autoruitschades is in de afgelopen vijf jaar gehalveerd. Maar dit wil volgens GlasGarage niet zeggen dat het aantal ruitschades met hetzelfde percentage is gedaald.

De keten voor autoruitherstel reageert op een bericht, vorige week, van verzekeraar De Nederlanden van Nu. Liep in 2010 nog veertien procent van de auto’s glasschade op, in 2014 was dit percentage al gedaald tot zeven.

GlasGarage betoogt dat de sterke daling van het aantal claims grotendeels te maken heeft met de professionaliseringsslag in de branche, veroorzaakt door de aanpassing van polisvoorwaarden van verzekeraars. Deze hebben ertoe geleid dat uitsluitend nog reparaties van samenwerkende (en/of Focwa erkende) autoruitherstellers worden vergoed. "De vele ruitherstellers die vanuit partytenten op parkeerplaatsen actief waren, konden daardoor geen claims meer indienen en zijn gestopt met hun activiteiten."

Onafhankelijke onderzoeken laten volgens GlasGarage zien dat de ruitschadelast op (midden)lange termijn nauwelijks zal afnemen. Dat komt door het steeds groter wordende glasoppervlakte en een sterke toename van hoogwaardige technieken in autoruiten. Bovendien trachten autofabrikanten gewicht te besparen door steeds dunnere ruiten toe te passen. Glasgarage verwacht dat, na een daling van het aantal ruitschades in de eerste helft van 2014 door de zachte winter, de markt zich in Q4 enigszins herstelt.

Bron: Autoschadeportaal.

Glasgarage: aantal autoruitschades niet gehalveerd - Automobielmanagement.nl

Glasgarage: aantal autoruitschades niet gehalveerd

Het aantal claims voor autoruitschades is in de afgelopen vijf jaar gehalveerd. Maar dit wil volgens GlasGarage niet zeggen dat het aantal ruitschades met hetzelfde percentage is gedaald.

De keten voor autoruitherstel reageert op een bericht, vorige week, van verzekeraar De Nederlanden van Nu. Liep in 2010 nog veertien procent van de auto’s glasschade op, in 2014 was dit percentage al gedaald tot zeven.

GlasGarage betoogt dat de sterke daling van het aantal claims grotendeels te maken heeft met de professionaliseringsslag in de branche, veroorzaakt door de aanpassing van polisvoorwaarden van verzekeraars. Deze hebben ertoe geleid dat uitsluitend nog reparaties van samenwerkende (en/of Focwa erkende) autoruitherstellers worden vergoed. "De vele ruitherstellers die vanuit partytenten op parkeerplaatsen actief waren, konden daardoor geen claims meer indienen en zijn gestopt met hun activiteiten."

Onafhankelijke onderzoeken laten volgens GlasGarage zien dat de ruitschadelast op (midden)lange termijn nauwelijks zal afnemen. Dat komt door het steeds groter wordende glasoppervlakte en een sterke toename van hoogwaardige technieken in autoruiten. Bovendien trachten autofabrikanten gewicht te besparen door steeds dunnere ruiten toe te passen. Glasgarage verwacht dat, na een daling van het aantal ruitschades in de eerste helft van 2014 door de zachte winter, de markt zich in Q4 enigszins herstelt.

Bron: Autoschadeportaal.