Schadegarant: vanaf 2016 kleiner netwerk

Onder meer als gevolg van afnemende schadelast kiezen Schadegarant en Glasgarant voor een kleiner, minder wijdvertakt herstelnetwerk in 2016.

Vooruitlopend hierop zegt men in eerste instantie per 1 januari 2016 alle overeenkomsten met herstellers op. Onderzocht zal worden of de huidige distributiefunctie van dealers en merkerkend reparateurs zal worden gehandhaafd. Dit moet in het eerste kwartaal van 2015 duidelijk zijn. Bij de selectie van nieuwe partners zegt Schadegarant zich (net als nu al het geval is) te richten op individuele deals met bedrijven, niet op centrale contracten met schadeherstelketens.

Een en ander volgt uit een strategische heroriëntatie. Schadegarant liet in het eerste kwartaal 2014 SEO Economisch Onderzoek kijken welke actuele en verwachte marktontwikkelingen van belang zijn. De uitkomst is helder: de markt voor autoverzekeringen en schadeherstel blijft onder druk staan. Het aantal schades daalt, door technologische, economische en infrastructurele ontwikkelingen. Ook zal op termijn het onderscheid groeien tussen relatief simpel herstelwerk (vaak van optische aard) en het meer complexe werk waar alleen de vakman en geavanceerde apparatuur voldoen. Verzekeraars zullen nog meer dan nu het geval is, verzekerden de service moeten bieden die past bij de door hen gekozen autoverzekeringsvorm. Op grond van al deze uitkomsten kiest Schadegarant voor een herpositionering op de markt. Vóór 1 juli 2015 zal Schadegarant bekend maken welke voorwaarde zij gaat hanteren voor de ‘samenwerking 2.0′.

 

Schadegarant: vanaf 2016 kleiner netwerk - Automobielmanagement.nl

Schadegarant: vanaf 2016 kleiner netwerk

Onder meer als gevolg van afnemende schadelast kiezen Schadegarant en Glasgarant voor een kleiner, minder wijdvertakt herstelnetwerk in 2016.

Vooruitlopend hierop zegt men in eerste instantie per 1 januari 2016 alle overeenkomsten met herstellers op. Onderzocht zal worden of de huidige distributiefunctie van dealers en merkerkend reparateurs zal worden gehandhaafd. Dit moet in het eerste kwartaal van 2015 duidelijk zijn. Bij de selectie van nieuwe partners zegt Schadegarant zich (net als nu al het geval is) te richten op individuele deals met bedrijven, niet op centrale contracten met schadeherstelketens.

Een en ander volgt uit een strategische heroriëntatie. Schadegarant liet in het eerste kwartaal 2014 SEO Economisch Onderzoek kijken welke actuele en verwachte marktontwikkelingen van belang zijn. De uitkomst is helder: de markt voor autoverzekeringen en schadeherstel blijft onder druk staan. Het aantal schades daalt, door technologische, economische en infrastructurele ontwikkelingen. Ook zal op termijn het onderscheid groeien tussen relatief simpel herstelwerk (vaak van optische aard) en het meer complexe werk waar alleen de vakman en geavanceerde apparatuur voldoen. Verzekeraars zullen nog meer dan nu het geval is, verzekerden de service moeten bieden die past bij de door hen gekozen autoverzekeringsvorm. Op grond van al deze uitkomsten kiest Schadegarant voor een herpositionering op de markt. Vóór 1 juli 2015 zal Schadegarant bekend maken welke voorwaarde zij gaat hanteren voor de ‘samenwerking 2.0′.