Rijgedrag belangrijkste oorzaak aanrijding bedrijfsauto

Bij de auto van de zaak is het rijgedrag van de chauffeur de belangrijkste oorzaak voor het oplopen van autoschade. Dit blijkt uit een peiling van Aon onder 128 Belgische bedrijven met een wagenpark van 5 tot meer dan 500 auto’s.

Parkeren

De meest voorkomende oorzaken van een schadegeval zijn het parkeren en manoeuvreren, en het inrijden op een voorganger of een stilstaande auto. Deze veroorzaken ook de meeste financiële schade.

Risicobeheer

De respondenten vonden het belangrijk maatregelen in te voeren om het risico op schade en de kosten van schades te kunnen beheersen. Ongeveer drie kwart van de respondenten (fleetmanagers, financiële en HR directeuren) vinden het risicobeheer persoonlijk belangrijk (74%). Volgens Aon worden zij daarin echter zij niet gevolgd door hun management, want nog minder dan de helft hiervan (39%) gaf aan dit belangrijk te vinden.

Het belang dat gehecht wordt aan risicomanagement stijgt naarmate het wagenpark groter is: "Maar de ingevoerde maatregelen blijven al te vaak beperkt tot het voorzien van een minimale veiligheidsuitrusting in de auto’s, zoals ABS of airbags.

Bron: Autoschadeportaal

Rijgedrag belangrijkste oorzaak aanrijding bedrijfsauto - Automobielmanagement.nl

Rijgedrag belangrijkste oorzaak aanrijding bedrijfsauto

Bij de auto van de zaak is het rijgedrag van de chauffeur de belangrijkste oorzaak voor het oplopen van autoschade. Dit blijkt uit een peiling van Aon onder 128 Belgische bedrijven met een wagenpark van 5 tot meer dan 500 auto’s.

Parkeren

De meest voorkomende oorzaken van een schadegeval zijn het parkeren en manoeuvreren, en het inrijden op een voorganger of een stilstaande auto. Deze veroorzaken ook de meeste financiële schade.

Risicobeheer

De respondenten vonden het belangrijk maatregelen in te voeren om het risico op schade en de kosten van schades te kunnen beheersen. Ongeveer drie kwart van de respondenten (fleetmanagers, financiële en HR directeuren) vinden het risicobeheer persoonlijk belangrijk (74%). Volgens Aon worden zij daarin echter zij niet gevolgd door hun management, want nog minder dan de helft hiervan (39%) gaf aan dit belangrijk te vinden.

Het belang dat gehecht wordt aan risicomanagement stijgt naarmate het wagenpark groter is: "Maar de ingevoerde maatregelen blijven al te vaak beperkt tot het voorzien van een minimale veiligheidsuitrusting in de auto’s, zoals ABS of airbags.

Bron: Autoschadeportaal