Voor Willem Mes, directeur operations van Carglass, is het afwachten of een dergelijke service aanslaat. Veel automobilisten laten immers dergelijke kleine schades zitten vanwege de hoge kosten, de lange hersteltijd en de gevolgen voor de no-claim korting van de verzekering. Maar tegelijkertijd ergeren auto-eigenaren zich hier wel aan, is de ervaring van Mes. "Voordat wij bij Carglass een ruit vervangen of repareren, lopen we altijd even met de automobilist om de auto heen om de gehele staat in kaart te brengen. Het viel ons op dat twee derde van de auto’s kleine schades heeft en dat auto-eigenaren zich hier toch wel aan ergeren. We krijgen vaak de vraag of wij ook deze schades kunnen herstellen. Dat was de aanleiding voor Carmetics, een transparante en hoogwaardige herstelservice zonder gedoe."

Bij Carmetics worden de meeste schades binnen een dagdeel verholpen en dankzij een transparante prijslijst is vooraf bekend wat het herstel kost. Carmetics maakt gebruik van sneldrogende lakken, voorverwarmde perslucht en een mobiele spuitcabine die speciaal is ontwikkeld voor het herstel van oppervlakkige schades.

Volgens Mes concurreert de service niet met het schadeherstelbedrijf. Carglass richt zich puur op de oppervlakkige schades waarbij niets wordt gedemonteerd of vervangen. Een markt die door geen enkele partij wordt opgepakt, benadrukt Mes.

De pilot zal zo’n zes maanden lopen waarna wordt bekeken of het wordt uitgerold bij andere vestigingen. Carglass heeft berekend dat het bij zo’n 40 van de 56 vestigingen zou kunnen geïntroduceerd worden. Dat heeft voornamelijk met de grootte van de vestiging te maken.

Carglass