Franse garage moet tweedehands onderdelen aanbieden

Franse garages moeten de klant vanaf volgend jaar de keus bieden tussen originele en – veel goedkopere – tweedehands onderdelen. Dat kan de autorijder een besparing van 50 tot zelfs 90 procent op de onderhouds- of reparatienota opleveren, denkt minister voor milieu Ségoléne Royal die de regel heeft ingevoerd.

Bumper Clio 3

In Frankrijk betaal je voor een voorbumper voor een Clio III bij Renault zelf 445 euro. Op de tweedehandsmarkt zijn die bumpers voor 165 euro te vinden. Voorverlichting voor een Peugeot 206 kost officieel 241 euro maar is bij tweedehands handelaren voor nog geen 100 euro te koop.

"Vanaf 1 januari is de garagehouder of dealer verplicht de klant de keus te bieden. Dat kan bijdragen aan het verbeteren van de koopkracht van de Fransen, die de laatste tijd stevig onder druk heeft gestaan. Uiteraard geldt dat niet voor alle onderdelen, een gebruikte airbag of tweedehands remschijven niet, om maar wat te noemen,” zegt de technische adviseur van de minister Philippe Bodenez.

Hij voegt daar aan toe ‘dat de autofabrikanten alles in het werk hebben gesteld om de maatregel tegen te houden.’ "De onderdelen vormen immers een heel belangrijke bron van inkomsten.”

Franse garage moet tweedehands onderdelen aanbieden - Automobielmanagement.nl

Franse garage moet tweedehands onderdelen aanbieden

Franse garages moeten de klant vanaf volgend jaar de keus bieden tussen originele en – veel goedkopere – tweedehands onderdelen. Dat kan de autorijder een besparing van 50 tot zelfs 90 procent op de onderhouds- of reparatienota opleveren, denkt minister voor milieu Ségoléne Royal die de regel heeft ingevoerd.

Bumper Clio 3

In Frankrijk betaal je voor een voorbumper voor een Clio III bij Renault zelf 445 euro. Op de tweedehandsmarkt zijn die bumpers voor 165 euro te vinden. Voorverlichting voor een Peugeot 206 kost officieel 241 euro maar is bij tweedehands handelaren voor nog geen 100 euro te koop.

"Vanaf 1 januari is de garagehouder of dealer verplicht de klant de keus te bieden. Dat kan bijdragen aan het verbeteren van de koopkracht van de Fransen, die de laatste tijd stevig onder druk heeft gestaan. Uiteraard geldt dat niet voor alle onderdelen, een gebruikte airbag of tweedehands remschijven niet, om maar wat te noemen,” zegt de technische adviseur van de minister Philippe Bodenez.

Hij voegt daar aan toe ‘dat de autofabrikanten alles in het werk hebben gesteld om de maatregel tegen te houden.’ "De onderdelen vormen immers een heel belangrijke bron van inkomsten.”