Kostprijscalculatie: wat wil het schadebedrijf?

Welke wensen heeft het schadeherstelbedrijf op het gebied van kostprijscalculatie? BOVAG zocht het uit in een pilot. Een centrale tool zou de branche kunnen helpen kostprijscalculaties uit te voeren, en duiding kunnen geven over de uitkomst ervan.

De pilot is uitgevoerd met medewerking van zes schadeherstellers. Deze zomer wordt bepaald of er voldoende draagvlak is voor een structurele tool om kostprijzen te berekenen en om data te verzamelen, zodat de BOVAG-leden geanonimiseerd hun eigen bedrijfsvoering langs de meetlat in de branche kunnen leggen. Op 12 september worden de resultaten van de pilot en de toekomstplannen nader toegelicht.

Opstap

Branchemanager Frank Ruygrok: “Binnen onze sector leeft al langer de wens om branchecijfers te verzamelen en een benchmark te kunnen maken, vergelijkbaar met bijvoorbeeld de branche barometer van BOVAG Autodealers. We hebben bij zes bedrijven een kostprijscalculatie als uitgangspunt genomen en zien dat als een mooie opstap naar het verzamelen van meer branchecijfers te zijner tijd. Doel van de pilot was om te achterhalen of de benodigde cijfers überhaupt beschikbaar waren en of deze interessant genoeg zijn voor de gewenste inzichten.”

Kostprijscalculatie: wat wil het schadebedrijf? - Automobielmanagement.nl

Kostprijscalculatie: wat wil het schadebedrijf?

Welke wensen heeft het schadeherstelbedrijf op het gebied van kostprijscalculatie? BOVAG zocht het uit in een pilot. Een centrale tool zou de branche kunnen helpen kostprijscalculaties uit te voeren, en duiding kunnen geven over de uitkomst ervan.

De pilot is uitgevoerd met medewerking van zes schadeherstellers. Deze zomer wordt bepaald of er voldoende draagvlak is voor een structurele tool om kostprijzen te berekenen en om data te verzamelen, zodat de BOVAG-leden geanonimiseerd hun eigen bedrijfsvoering langs de meetlat in de branche kunnen leggen. Op 12 september worden de resultaten van de pilot en de toekomstplannen nader toegelicht.

Opstap

Branchemanager Frank Ruygrok: “Binnen onze sector leeft al langer de wens om branchecijfers te verzamelen en een benchmark te kunnen maken, vergelijkbaar met bijvoorbeeld de branche barometer van BOVAG Autodealers. We hebben bij zes bedrijven een kostprijscalculatie als uitgangspunt genomen en zien dat als een mooie opstap naar het verzamelen van meer branchecijfers te zijner tijd. Doel van de pilot was om te achterhalen of de benodigde cijfers überhaupt beschikbaar waren en of deze interessant genoeg zijn voor de gewenste inzichten.”