ABS Autoherstel rolt ‘totaalherstel’ verder uit

Branded content

Met de komst van nieuwe technieken (ADAS) en aandrijfsoorten (EV) verandert het werk van een schadehersteller drastisch. Dat vergt dan ook drastische nieuwe methodieken; van intake tot en met afrekening. ABS Autoherstel heeft daarvoor de ‘totaalherstel’ visie uitgerold en boekt daarmee succes.

De techniek die voor de grootste verandering zorgt, heet ADAS. Ofwel de veiligheidssystemen met al zijn sensoren in de auto. Directeur Nico Stolk van ABS Autoherstel, ziet ook de elektrische auto een opmars maken in de 75 vestigingen van ABS Autoherstel verspreid over het land. “Maar dat zijn meer geleidelijke veranderingen. Hoewel ook die zorgen voor een nieuwe dynamiek en methodiek in onze keten.”

Inzichtelijk

De ‘totaalherstel’-visie ligt aan de grondslag van de nieuwe strategie van ABS Autoherstel om de ontwikkelingen het hoofd te bieden. Het komt erop neer dat alle stappen in het herstelproces inzichtelijk worden gemaakt, digitaal vastgelegd en onderbouwd met foto’s en al. Een totaal andere manier van werken voor de schadeherstellers, benadrukt Stolk. “Waarbij je net als een kok tegenwoordig publiek hebt dat over je schouders meekijkt.” Kwaliteit is daarbij het uitgangspunt; het schadebedrijf houdt nu ook eigen audits bij alle vestigingen – naast de verplichte audits van externe partijen. Daarnaast is er de ketencertificering, ook weer naast de bestaande branche certificeringen. Ook maakt Stolk zich hard voor het invoeren voor permanente educatietrajecten om de vakkennis bij werknemers up to date te houden.

Voertuigveiligheid

Die focus op kwaliteit heeft alles te maken met voertuigveiligheid. Zo heeft de keten recentelijk een zogenaamd veiligheidskritisch filter geïntroduceerd. Daarmee kan je vaststellen of je bij een reparatie in de buurt komt van een ADAS-systeem of de veiligheidskooi. Dit filter geeft dan precies aan welke stappen moeten worden ondernomen. Stolk: “Kon je een kras in de bumper vroeger gewoon repareren, nu moet je eerst vaststellen of er ook onzichtbare schade is. Een bumper zit tegenwoordig vol met sensoren waardoor er meer komt kijken bij een veilige reparatie.”

Intake

Maar niets gebeurt zonder een goede intake van de schadeauto, waarbij bijvoorbeeld ook in kaart wordt gebracht waar in de keten welke vakkennis aanwezig is om die vervolgens gericht in te zetten. Ook wordt er altijd een behandelplan opgesteld met een eventuele scan van het voertuig en wordt de juiste technische informatie vooraf geraadpleegd. Met chirurgische precisie wordt elke stap ingevuld. Dat heeft niet alleen met de hoge normen te maken waarmee het herstel dient plaats te vinden, maar ook met de efficiency. “We willen met ABS Totaalherstel aantonen dat we iedere auto kunnen repareren met behoud van de fabrieksgaranties.”

Foto: Robin Britstra
ABS Autoherstel rolt ‘totaalherstel’ verder uit - Automobielmanagement.nl

ABS Autoherstel rolt ‘totaalherstel’ verder uit

Branded content

Met de komst van nieuwe technieken (ADAS) en aandrijfsoorten (EV) verandert het werk van een schadehersteller drastisch. Dat vergt dan ook drastische nieuwe methodieken; van intake tot en met afrekening. ABS Autoherstel heeft daarvoor de ‘totaalherstel’ visie uitgerold en boekt daarmee succes.

De techniek die voor de grootste verandering zorgt, heet ADAS. Ofwel de veiligheidssystemen met al zijn sensoren in de auto. Directeur Nico Stolk van ABS Autoherstel, ziet ook de elektrische auto een opmars maken in de 75 vestigingen van ABS Autoherstel verspreid over het land. “Maar dat zijn meer geleidelijke veranderingen. Hoewel ook die zorgen voor een nieuwe dynamiek en methodiek in onze keten.”

Inzichtelijk

De ‘totaalherstel’-visie ligt aan de grondslag van de nieuwe strategie van ABS Autoherstel om de ontwikkelingen het hoofd te bieden. Het komt erop neer dat alle stappen in het herstelproces inzichtelijk worden gemaakt, digitaal vastgelegd en onderbouwd met foto’s en al. Een totaal andere manier van werken voor de schadeherstellers, benadrukt Stolk. “Waarbij je net als een kok tegenwoordig publiek hebt dat over je schouders meekijkt.” Kwaliteit is daarbij het uitgangspunt; het schadebedrijf houdt nu ook eigen audits bij alle vestigingen – naast de verplichte audits van externe partijen. Daarnaast is er de ketencertificering, ook weer naast de bestaande branche certificeringen. Ook maakt Stolk zich hard voor het invoeren voor permanente educatietrajecten om de vakkennis bij werknemers up to date te houden.

Voertuigveiligheid

Die focus op kwaliteit heeft alles te maken met voertuigveiligheid. Zo heeft de keten recentelijk een zogenaamd veiligheidskritisch filter geïntroduceerd. Daarmee kan je vaststellen of je bij een reparatie in de buurt komt van een ADAS-systeem of de veiligheidskooi. Dit filter geeft dan precies aan welke stappen moeten worden ondernomen. Stolk: “Kon je een kras in de bumper vroeger gewoon repareren, nu moet je eerst vaststellen of er ook onzichtbare schade is. Een bumper zit tegenwoordig vol met sensoren waardoor er meer komt kijken bij een veilige reparatie.”

Intake

Maar niets gebeurt zonder een goede intake van de schadeauto, waarbij bijvoorbeeld ook in kaart wordt gebracht waar in de keten welke vakkennis aanwezig is om die vervolgens gericht in te zetten. Ook wordt er altijd een behandelplan opgesteld met een eventuele scan van het voertuig en wordt de juiste technische informatie vooraf geraadpleegd. Met chirurgische precisie wordt elke stap ingevuld. Dat heeft niet alleen met de hoge normen te maken waarmee het herstel dient plaats te vinden, maar ook met de efficiency. “We willen met ABS Totaalherstel aantonen dat we iedere auto kunnen repareren met behoud van de fabrieksgaranties.”

Foto: Robin Britstra