Het coronavirus en de gestelde overheidsmaatregelen hebben onmiskenbaar een effect op de bedrijfsvoering van FOCWA-leden. Als brancheorganisatie staat FOCWA haar leden in deze moeilijke periode met raad en daad bij. Om in kaart te brengen wat er speelt, inventariseert FOCWA de impact van de overheidsmaatregelen op leden. Met deze informatie gaat FOCWA in gesprek met opdrachtgevers en de overheid om te kijken waar mogelijkheden liggen om aanvullende regelingen te treffen voor de schadeherstelsector.

Minder werk en omzet

Op 6 april zijn de resultaten van de nieuwste monitor gepubliceerd. Ten opzichte van vorige week ervaren meer FOCWA-leden de gevolgen van de coronacrisis (63% tot 78%) door minder werk in de werkplaats, dat is een stijging van 15%. Een verklaring hiervan is dat herstelbedrijven vaak enkele weken vooruit plannen en vanaf nu de effecten van de overheidsmaatregelen maximaal ondervinden. Ten opzichte van een jaar geleden, geven de leden aan dat ze op dit moment 52% minder werkopdrachten hebben, wat leidt tot een gemiddeld omzetverlies van 51% (ten opzichte van 44% vorige week). Het vertrouwen om een goede doorstart te kunnen maken na deze crisis is groot, zo meent 85% (in plaats van 72% vorige week) van de leden.

Leveringen

De hinder die vorige week al werd ervaren ten aanzien van leveringen van onderdelen door (toe)leveranciers kent een kleine verschuiving (33% -> 29%). Hierbij zijn grote verschillen te zien tussen autoschadeherstelbedrijven (36%), autoruitherstelbedrijven (9%) en caravan- en camperservicebedrijven (18%).

Liquiditeit

De schadeherstelsector blijft kampen met liquiditeitsproblemen. 36% van de FOCWA-leden geeft aan op dit moment over minder liquide middelen te beschikken. De meest gebruikte overheidsmaatregelen zijn dan ook de coulancemaatregelen van de belastingdienst en het Noodfonds Overbrugging Werkgelegenheid (NOW)