30 procent Focwa-achterban heeft steeds grotere financiële problemen

Focwa-leden beleven moeilijke tijden. De orderportefeuilles blijven slecht gevuld en de liquiditeitsproblemen nemen niet af. De impact op caravan- en camperservicebedrijven en autoruitherstelbedrijven is bovendien ook bijzonder groot. Dit blijkt vandaag uit de tweewekelijkse coronamonitor van Focwa.

Eén kwaliteitsnorm voor schadeherstel

‘Op basis van onze metingen lijkt het er in eerste instantie op dat de situatie in de schadeherstelsector niet nog verder is verslechterd. Aangezien de meetperiode te kort is, kunnen we hier echter nog geen conclusies aan verbinden’, laat Focwa weten. Dit is eigenlijk ook meteen het enige lichtpuntje op dit moment. Voor de rest beleven Focwa-leden moeilijke tijden. Zo blijven de orderportefeuilles even slecht gevuld als in de Paasweek. En gemiddeld ondervindt 30 procent van de Focwa-achterban steeds grotere financiële moeilijkheden, zelfs met overheidssteun. De impact voor bedrijven die werken voor leasemaatschappijen is ook bijzonder groot.

Minder werkzaamheden

Gemiddeld 80 procent van de autoruitherstelbedrijven en 82 procent van de caravan- en camperservicebedrijven ervaren minder werkzaamheden in de werkplaats (ten opzichte van gemiddeld 66 procent). Dit verschil komt ook naar voren in de slecht gevulde orderportefeuilles waar respectievelijk 91 procent en 87 procent van de autoruitherstelbedrijven en caravan- en camperservicebedrijven last van hebben, ver boven het gemiddelde van 74 procent’.

Doorstart

Die trend zet zich ook door in het vertrouwen in een doorstart na de crisis. 55 procent van de caravan- en camperservicebedrijven en 67 procent van de autoruitherstelbedrijven heeft er nog vertrouwen in. Daarmee halen zijn het gemiddelde van 80 procent flink omlaag. Bovendien staan respectievelijk 73 procent en 43 procent van deze bedrijven voor grote financiële uitdagingen, ten opzichte van een gemiddelde van 30 procent.

30 procent Focwa-achterban heeft steeds grotere financiële problemen - Automobielmanagement.nl

30 procent Focwa-achterban heeft steeds grotere financiële problemen

Focwa-leden beleven moeilijke tijden. De orderportefeuilles blijven slecht gevuld en de liquiditeitsproblemen nemen niet af. De impact op caravan- en camperservicebedrijven en autoruitherstelbedrijven is bovendien ook bijzonder groot. Dit blijkt vandaag uit de tweewekelijkse coronamonitor van Focwa.

Eén kwaliteitsnorm voor schadeherstel

‘Op basis van onze metingen lijkt het er in eerste instantie op dat de situatie in de schadeherstelsector niet nog verder is verslechterd. Aangezien de meetperiode te kort is, kunnen we hier echter nog geen conclusies aan verbinden’, laat Focwa weten. Dit is eigenlijk ook meteen het enige lichtpuntje op dit moment. Voor de rest beleven Focwa-leden moeilijke tijden. Zo blijven de orderportefeuilles even slecht gevuld als in de Paasweek. En gemiddeld ondervindt 30 procent van de Focwa-achterban steeds grotere financiële moeilijkheden, zelfs met overheidssteun. De impact voor bedrijven die werken voor leasemaatschappijen is ook bijzonder groot.

Minder werkzaamheden

Gemiddeld 80 procent van de autoruitherstelbedrijven en 82 procent van de caravan- en camperservicebedrijven ervaren minder werkzaamheden in de werkplaats (ten opzichte van gemiddeld 66 procent). Dit verschil komt ook naar voren in de slecht gevulde orderportefeuilles waar respectievelijk 91 procent en 87 procent van de autoruitherstelbedrijven en caravan- en camperservicebedrijven last van hebben, ver boven het gemiddelde van 74 procent’.

Doorstart

Die trend zet zich ook door in het vertrouwen in een doorstart na de crisis. 55 procent van de caravan- en camperservicebedrijven en 67 procent van de autoruitherstelbedrijven heeft er nog vertrouwen in. Daarmee halen zijn het gemiddelde van 80 procent flink omlaag. Bovendien staan respectievelijk 73 procent en 43 procent van deze bedrijven voor grote financiële uitdagingen, ten opzichte van een gemiddelde van 30 procent.