Meer dan dubbel zoveel ondernemers (24 procent versus 11 procent) geeft aan personeelsleden te moeten ontslaan. En 2 op 5 ondernemers zegt verliesgevend te zijn. Uit een inventarisatie van de situatie op 11 februari blijkt dat schadeherstelbedrijven 33 procent minder orders hebben ten opzichte van december 2020, toen er gemiddeld 22 minder minder orders werden gemeld. Opvallend is dat 9 procent van de leden leveringsproblemen bij (toe)leveranciers ervaart, ten opzichte van 14 procent vorig jaar.

Vertrouwen

Waar in 2020 het vertrouwen in een goede afloop van deze crisis relatief constant bleef (84 procent), zakt dit aandeel nu naar 78 procent. Een verklaring is onder andere de liquiditeitspositie van ondernemers die onder druk staat. 25 procent van de ondernemers zegt over minder liquide middelen te beschikken, ten opzichte van 14 procent in de periode voor de harde lockdown. Focwa-leden kennen hierbij een gemiddeld omzetverlies van 34,8 procent. Dit was 18 procent tijdens de vorige meting. 40 procent van de herstelbedrijven geven aan op dit moment zelfs verliesgevend te zijn. Dit verlies aan vertrouwen vertaalt zich ook naar het personeelsbeleid. Waar vorig jaar 11 procent van de bedrijven verwachtte personeelsleden te moeten ontslaan, is dit aandeel gestegen tot 24 procent.

Aan de steunmaatregelen van de overheid is volgens Focwa-leden veel behoefte. Zo maakt respectievelijk 80 procent en 64 procent van de achterban gebruik van de NOW- en de TVL-regeling (versus 59 procent en 41 procent in 2020).

Lees ook:
Een op de vier schadeherstelbedrijven lijdt verlies
88 procent schadebedrijven heeft vertrouwen in toekomst