ANWB en Autotaalglas zetten samenwerking voort

ANWB Verzekeren en Autotaalglas verlengen hun samenwerking voor een periode van drie jaar. Doel van de samenwerking is om verdere afspraken te maken over schadereparaties en te zorgen dat de premies niet te veel stijgen. Jaarlijks maken tienduizenden ANWB-leden gebruik van Autotaalglas.

“Het repareren en vervangen van autoruiten is door ADAS-systemen een technologie gedreven business geworden. De kennis en kunde om veiligheid en kwaliteit te kunnen garanderen hebben we met dit partnership ook voor de komende jaren geborgd”, zegt Marcel Spronk, manager Schade ANWB Verzekeren.

ADAS

De autoruit is de afgelopen 10 jaar een steeds belangrijker onderdeel geworden van de carrosserie. Een moderne ruit kent dunnere glaslagen en is in glasoppervlakte toegenomen. Maar vooral zijn de diverse (ADAS) camera- en veiligheidssystemen die in en op de ruit zijn gemonteerd, enorm toegenomen. Hierdoor bevatten ruiten steeds vaker allerlei sensoren en camera’s. “Ruitschadeherstel heeft zich in de afgelopen jaren ontwikkeld tot een specialisme” aldus Martijn Zaal, Commercieel Directeur bij Autotaalglas. “Een ruit vervangen is tegenwoordig echt een ambacht, waarbij hightech kennis en kunde is vereist.”

Stijgende kosten

Deze ontwikkeling zorgt ervoor dat het ouderwetse sterretje en andere ruitschades steeds lastiger zijn te repareren en er vaker gekozen wordt voor ruitvervanging. De afgelopen tien jaar verschoof hierdoor de verhouding tussen reparaties en vervanging van 47 procent (reparaties) en 53 procent (vervanging) naar 39 en 61 procent. Tegelijkertijd zorgt de toenemende technologie er ook voor dat ruitvervanging duurder worden. De afgelopen tien jaar steeg de gemiddelde prijs van een ruitvervanging met 41 procent. Spronk: “Gecompliceerde vervangingen zijn dan straks niet langer de uitzondering maar de norm.”

ANWB en Autotaalglas zetten samenwerking voort - Automobielmanagement.nl

ANWB en Autotaalglas zetten samenwerking voort

ANWB Verzekeren en Autotaalglas verlengen hun samenwerking voor een periode van drie jaar. Doel van de samenwerking is om verdere afspraken te maken over schadereparaties en te zorgen dat de premies niet te veel stijgen. Jaarlijks maken tienduizenden ANWB-leden gebruik van Autotaalglas.

“Het repareren en vervangen van autoruiten is door ADAS-systemen een technologie gedreven business geworden. De kennis en kunde om veiligheid en kwaliteit te kunnen garanderen hebben we met dit partnership ook voor de komende jaren geborgd”, zegt Marcel Spronk, manager Schade ANWB Verzekeren.

ADAS

De autoruit is de afgelopen 10 jaar een steeds belangrijker onderdeel geworden van de carrosserie. Een moderne ruit kent dunnere glaslagen en is in glasoppervlakte toegenomen. Maar vooral zijn de diverse (ADAS) camera- en veiligheidssystemen die in en op de ruit zijn gemonteerd, enorm toegenomen. Hierdoor bevatten ruiten steeds vaker allerlei sensoren en camera’s. “Ruitschadeherstel heeft zich in de afgelopen jaren ontwikkeld tot een specialisme” aldus Martijn Zaal, Commercieel Directeur bij Autotaalglas. “Een ruit vervangen is tegenwoordig echt een ambacht, waarbij hightech kennis en kunde is vereist.”

Stijgende kosten

Deze ontwikkeling zorgt ervoor dat het ouderwetse sterretje en andere ruitschades steeds lastiger zijn te repareren en er vaker gekozen wordt voor ruitvervanging. De afgelopen tien jaar verschoof hierdoor de verhouding tussen reparaties en vervanging van 47 procent (reparaties) en 53 procent (vervanging) naar 39 en 61 procent. Tegelijkertijd zorgt de toenemende technologie er ook voor dat ruitvervanging duurder worden. De afgelopen tien jaar steeg de gemiddelde prijs van een ruitvervanging met 41 procent. Spronk: “Gecompliceerde vervangingen zijn dan straks niet langer de uitzondering maar de norm.”