Nieuwe franchiseformule Dealerglass richten pijlen op ruitschademarkt

Afgelopen maart maakten oprichters Bart Janssen en Erwin Arends de start van hun nieuwe franchiseformule Dealerglass wereldkundig. Klanten van leasemaatschappijen en verzekeraars die samenwerken met de formule kunnen voor ruitschadeherstel voortaan terecht bij de dealer. De eerste merken zijn inmiddels aangesloten.

De twee initiatiefnemers zijn bekende gezichten in autoland. Bart Janssen werkte onder meer als managing director bij Pon After Sales en managing director bij Pon Business Mobility. Daarvoor was hij directeur van Partsplan, het online onderdelenbestelplatform voor schadeherstelbedrijven. Ook mede-oprichter Erwin Arends werkte meer dan tien jaar voor Pon Automotive, onder andere als sales manager en eindverantwoordelijke voor de afdelingen aftersales operations en onderdelen en accessoires.

April vorig jaar besloten ze werk te maken van hun idee om de nieuwe franchiseformule te lanceren. Arends: “We zijn allereerst begonnen om in de markt te inventariseren of er voldoende belangstelling was voor ons nieuwe concept. Ook bij Pon heb ik mij beziggehouden met de ontwikkeling van een ruitconcept. Kortom, deze wereld heeft weinig geheimen voor mij. Datzelfde geldt ook voor Bart. We wisten vooraf: Er liggen op dit vlak zeker grote kansen, maar met slechts een aantal merken onder je paraplu valt het niet mee om dit uit te rollen. Leasemaatschappijen en verzekeraars willen immers het liefst zaken doen met partijen die het herstel van ruitschade voor alle merken kunnen uitvoeren.”

Veel winst te behalen

Dealers hebben op dit moment maar een heel klein deel van de ruitschademarkt in handen. Vooral de drie merken van Belron (Autototaalglas, Carglass en Glasgarage) zijn grote spelers. Toch liggen er wel degelijk interessante kansen voor dealers om hier veel meer op in te zetten. Janssen: “Het is nu vaak maar een kleine activiteit, waar in onze ogen veel te winnen valt. Klanten willen het liefst voor al hun service en onderhoud kunnen aankloppen bij hun dealer. Een vertrouwd adres dat in de buurt ligt. En waar men de kennis en expertise van de eigen modellen in huis heeft.”

Toyota, Lexus, Renault en Dacia waren de eerste merken die zich officieel hebben aangesloten bij Dealerglass. In april volgden Hyundai, Suzuki en Volvo. Op dit moment worden afrondende gesprekken gevoerd met een aantal andere merken. Janssen en Arends verwachten dat op niet al te lange termijn alle merken binnen Dealerglass vertegenwoordigd worden.

Voor de franchisenemers levert samenwerken met de nieuwe formule een aantal interessante voordelen op. Het zorgt onder meer voor extra klantcontacten voor de werkplaats. Medewerkers krijgen aanvullende opleidingen en trainingen op het gebied van ruitschadeherstel. De dealers hoeven zelf niet om tafel met lease- en verzekeringsmaatschappijen, dat is in handen van Dealerglass. Ook het promotiemateriaal wordt kant-en-klaar aangeleverd.

Ook de pluspunten voor lease- en verzekeringsmaatschappijen zijn evident. Ze kunnen kiezen uit een groot, landelijk netwerk van merkerkende reparateurs. De schadeafhandeling verloopt centraal, wat minder administratieve handelingen met zich meebrengt. En het herstel wordt uitgevoerd met merkoriginele onderdelen en met door de fabrikant geaccrediteerde gereedschappen en opleidingen.

Ruitreparaties worden complexer

Door de opkomst van steeds meer ADAS-systemen, extra sensoren en andere nieuwe technologie worden auto’s steeds complexer. Dat vergt wat van de werkplaats. Er is steeds meer gespecialiseerde kennis nodig. Arends: “Juist komende jaren, met de komst van veel nieuwe elektrische modellen, zal het werk in de garage veranderen en mogelijk afnemen. Verbreding van de activiteiten biedt voor dealers juist kansen. Ook daarom is het interessant om werk te maken van ruitreparaties.”

Alle technologische ontwikkelingen hebben ook gevolgen voor ruitreparaties, benadrukt Janssen. “Het gaat om meer dan het vervangen van een ruit. Nadat een voorruit vervangen is, moeten de rijhulpsystemen uiteraard opnieuw gekalibreerd worden. Je wilt immers wel dat de technologie nog steeds goed werkt en dat de lijnen op de weg goed ‘gezien’ worden. De klant moet immers met een gerust hart veilig de weg weer op.”

De reacties zijn erg positief. Arends: “Merken zijn heel geïnteresseerd. Soms bestaat er een eigen ruitconcept, maar lang niet altijd. We hebben heel veel gesprekken gevoerd afgelopen jaar. Gesprekken met dealers konden gelukkig vaak wel fysiek plaatsvinden. Het is prettig dat je echt om tafel kan met elkaar als je een nieuw plan presenteert. Wat vooral opvalt – en wat we ook weten vanuit het verleden – is dat veel merken op hun eigen eilandje leven. Wij willen alle partijen graag bij elkaar brengen, juist de samenwerking opzoeken.”

Enthousiasme

Beide heren kijken met een goed gevoel terug op de eerste stappen die ze gezet hebben met hun onderneming. Janssen: “We krijgen er vooral heel veel energie van en proeven het enthousiasme bij vrijwel iedereen die we spreken. We weten dat we met iets moois bezig zijn en dat we alle zaken goed op de rit krijgen. Nu is het tijd om de volgende stap te zetten. Met de merken die we nu hebben en die er op korte termijn aankomen is al 50 procent van de rijdende vloot vertegenwoordigd en zitten we op 900 aangesloten dealers. Ons doel is duidelijk: in totaal zijn er 1700 dealers in Nederland. Die willen we uiteindelijk allemaal aan ons binden.”

Dit artikel is verschenen in het april-nummer van AM. Als Premium-abonnee heeft u onbeperkt toegang tot www.automobielmanagement.nl. Ga naar de abonneepagina voor meer informatie en tarieven

Nieuwe franchiseformule Dealerglass richten pijlen op ruitschademarkt - Automobielmanagement.nl

Nieuwe franchiseformule Dealerglass richten pijlen op ruitschademarkt

Afgelopen maart maakten oprichters Bart Janssen en Erwin Arends de start van hun nieuwe franchiseformule Dealerglass wereldkundig. Klanten van leasemaatschappijen en verzekeraars die samenwerken met de formule kunnen voor ruitschadeherstel voortaan terecht bij de dealer. De eerste merken zijn inmiddels aangesloten.

De twee initiatiefnemers zijn bekende gezichten in autoland. Bart Janssen werkte onder meer als managing director bij Pon After Sales en managing director bij Pon Business Mobility. Daarvoor was hij directeur van Partsplan, het online onderdelenbestelplatform voor schadeherstelbedrijven. Ook mede-oprichter Erwin Arends werkte meer dan tien jaar voor Pon Automotive, onder andere als sales manager en eindverantwoordelijke voor de afdelingen aftersales operations en onderdelen en accessoires.

April vorig jaar besloten ze werk te maken van hun idee om de nieuwe franchiseformule te lanceren. Arends: “We zijn allereerst begonnen om in de markt te inventariseren of er voldoende belangstelling was voor ons nieuwe concept. Ook bij Pon heb ik mij beziggehouden met de ontwikkeling van een ruitconcept. Kortom, deze wereld heeft weinig geheimen voor mij. Datzelfde geldt ook voor Bart. We wisten vooraf: Er liggen op dit vlak zeker grote kansen, maar met slechts een aantal merken onder je paraplu valt het niet mee om dit uit te rollen. Leasemaatschappijen en verzekeraars willen immers het liefst zaken doen met partijen die het herstel van ruitschade voor alle merken kunnen uitvoeren.”

Veel winst te behalen

Dealers hebben op dit moment maar een heel klein deel van de ruitschademarkt in handen. Vooral de drie merken van Belron (Autototaalglas, Carglass en Glasgarage) zijn grote spelers. Toch liggen er wel degelijk interessante kansen voor dealers om hier veel meer op in te zetten. Janssen: “Het is nu vaak maar een kleine activiteit, waar in onze ogen veel te winnen valt. Klanten willen het liefst voor al hun service en onderhoud kunnen aankloppen bij hun dealer. Een vertrouwd adres dat in de buurt ligt. En waar men de kennis en expertise van de eigen modellen in huis heeft.”

Toyota, Lexus, Renault en Dacia waren de eerste merken die zich officieel hebben aangesloten bij Dealerglass. In april volgden Hyundai, Suzuki en Volvo. Op dit moment worden afrondende gesprekken gevoerd met een aantal andere merken. Janssen en Arends verwachten dat op niet al te lange termijn alle merken binnen Dealerglass vertegenwoordigd worden.

Voor de franchisenemers levert samenwerken met de nieuwe formule een aantal interessante voordelen op. Het zorgt onder meer voor extra klantcontacten voor de werkplaats. Medewerkers krijgen aanvullende opleidingen en trainingen op het gebied van ruitschadeherstel. De dealers hoeven zelf niet om tafel met lease- en verzekeringsmaatschappijen, dat is in handen van Dealerglass. Ook het promotiemateriaal wordt kant-en-klaar aangeleverd.

Ook de pluspunten voor lease- en verzekeringsmaatschappijen zijn evident. Ze kunnen kiezen uit een groot, landelijk netwerk van merkerkende reparateurs. De schadeafhandeling verloopt centraal, wat minder administratieve handelingen met zich meebrengt. En het herstel wordt uitgevoerd met merkoriginele onderdelen en met door de fabrikant geaccrediteerde gereedschappen en opleidingen.

Ruitreparaties worden complexer

Door de opkomst van steeds meer ADAS-systemen, extra sensoren en andere nieuwe technologie worden auto’s steeds complexer. Dat vergt wat van de werkplaats. Er is steeds meer gespecialiseerde kennis nodig. Arends: “Juist komende jaren, met de komst van veel nieuwe elektrische modellen, zal het werk in de garage veranderen en mogelijk afnemen. Verbreding van de activiteiten biedt voor dealers juist kansen. Ook daarom is het interessant om werk te maken van ruitreparaties.”

Alle technologische ontwikkelingen hebben ook gevolgen voor ruitreparaties, benadrukt Janssen. “Het gaat om meer dan het vervangen van een ruit. Nadat een voorruit vervangen is, moeten de rijhulpsystemen uiteraard opnieuw gekalibreerd worden. Je wilt immers wel dat de technologie nog steeds goed werkt en dat de lijnen op de weg goed ‘gezien’ worden. De klant moet immers met een gerust hart veilig de weg weer op.”

De reacties zijn erg positief. Arends: “Merken zijn heel geïnteresseerd. Soms bestaat er een eigen ruitconcept, maar lang niet altijd. We hebben heel veel gesprekken gevoerd afgelopen jaar. Gesprekken met dealers konden gelukkig vaak wel fysiek plaatsvinden. Het is prettig dat je echt om tafel kan met elkaar als je een nieuw plan presenteert. Wat vooral opvalt – en wat we ook weten vanuit het verleden – is dat veel merken op hun eigen eilandje leven. Wij willen alle partijen graag bij elkaar brengen, juist de samenwerking opzoeken.”

Enthousiasme

Beide heren kijken met een goed gevoel terug op de eerste stappen die ze gezet hebben met hun onderneming. Janssen: “We krijgen er vooral heel veel energie van en proeven het enthousiasme bij vrijwel iedereen die we spreken. We weten dat we met iets moois bezig zijn en dat we alle zaken goed op de rit krijgen. Nu is het tijd om de volgende stap te zetten. Met de merken die we nu hebben en die er op korte termijn aankomen is al 50 procent van de rijdende vloot vertegenwoordigd en zitten we op 900 aangesloten dealers. Ons doel is duidelijk: in totaal zijn er 1700 dealers in Nederland. Die willen we uiteindelijk allemaal aan ons binden.”

Dit artikel is verschenen in het april-nummer van AM. Als Premium-abonnee heeft u onbeperkt toegang tot www.automobielmanagement.nl. Ga naar de abonneepagina voor meer informatie en tarieven