“Zoals bekend wordt tegenwoordig gewerkt met bijzondere materialen, verlijmingen of verbindingstechnieken zoals lassen, lijmen, rivetten, blindklinknagels”, vertelt directeur Philip van Houwelingen van Equipment Group Holland (EGH). “Kwaliteit en efficiency zijn hierdoor nog belangrijker geworden.” Om schadeherstellers te helpen, levert EGH uitgekiende pakketten exact afgestemd op het merk auto en de toegepaste technieken. “Zo’n pakket stelt je als schadebedrijf in staat om bijvoorbeeld een Volkswagen, BMW, Tesla of Range Rover op OEM-niveau te herstellen. En waar nodig zorgen we ook dat de schadehersteller wordt geschoold om goed met deze equipement te kunnen werken.”

ADAS-kalibratie

Bijvoorbeeld omdat het kalibreren van veiligheidssystemen om een aangepaste manier van werken vraagt. “Het juist kalibreren van de ADAS-systemen van een hersteld voertuig is tegenwoordig een belangrijk onderdeel van het proces”, benadrukt Van Houwelingen. Ook op dit specialistische terrein levert EGH een volledig equipmentprogramma afgestemd op de OEM-voorschriften, zoals uitlijnapparatuur, uitlijnbruggen en ADAS-kalibratiesystemen. “Met een specifieke training krijgt het juist kalibreren van de camera’s en sensoren volgens de voorschriften van de OEM speciale aandacht. Het is belangrijk dat dit 100 procent correct wordt ingeregeld om de veiligheid te waarborgen.” Schadeherstel aan jonge en moderne auto’s betekent ook dat hybride- en EV-voertuigen de schadeherstelwerkplaats binnenrollen. Dit vraagt om nieuwe specialistische kennis, zoals het veiligstellen, ontkoppelen en werken aan het EV-voertuig.

“Ik bespeur nog enige koudwatervrees in de markt, maar met de juiste kennis en kunde en het juiste gereedschap is het werken aan een EV-voertuig voor iedere schadehersteller bereikbaar.” Equipment Group Holland heeft al tal van schadebedrijven succesvol wegwijs gemaakt in de technieken EV en hybride. Naast de juiste equipment is de juiste training één van de pijlers bij het juist omgaan met EV-voertuigen. “EGH levert naast het juist gereedschap ook de trainingen. NEN9140 steekt hierbij bovenuit: ken de risico’s en leer veilig sleutelen aan het HV-systeem (hoog voltage, red.).” Ook de vervolgtraining ‘Veilig werken aan e-voertuigen gevorderd (ev-VP NEN 9140)’ wordt aangeboden door EGH. “Het is essentieel om ook deze kennis binnen het schadebedrijf te hebben. Deze training zoomt in op het controleren of het HV-systeem daadwerkelijk spanningsvrij is, zodat veilig gerepareerd kan worden aan onderdelen van dit HV-systeem, uitgezonderd de HV-batterij.”

Schadebedrijven helpen

Met dit brede scala aan activiteiten onderstreept nog maar eens dat Equipment Group Holland een partner is voor de schadebranche. “Ons doel is om schadebedrijven te helpen bij alles wat nodig is bij een veilige en hoogwaardige werkplaats, en het professioneel, veilig en op OEM-niveau herstellen van schades aan ook modernste auto’s”, besluit Philip van Houwelingen.

Dit artikel verscheen in het thema Werkplaats/Schade van AM mei 2021.

Wil je ook adverteren bij AM ? Neem dan contact op met Ruud Mosetti of Patrick van Tilburg