Hoge energiekosten kosten schadebedrijven tonnen

Focwa en Bovag maken zich grote zorgen over de impact van de energiekosten op de bedrijfsvoering van hun leden. De twee brancheorganisaties hadden al zorgen over de verdiencapaciteit van schadebedrijven, door de vele verborgen kosten die nu niet doorberekend kunnen worden.

Focwa presenteert consumentencampagne

“Dat is er met de extreem hoge energieprijzen niet beter op geworden. Daarom lobbyen de twee brancheorganisaties voor steunmaatregelen en roepen ze opdrachtgevers op om rekening te houden met de effecten van de hoge energieprijzen op de bedrijfsvoering van de schadebedrijven.’’

Grootverbruikers

Schadeherstelbedrijven zijn binnen het MKB grootverbruikers van energie. Zo verbruikt een gemiddeld autoschadeherstelbedrijf ongeveer 50.000 kWh elektriciteit en 25.000 m3 gas om de werkplaats en met name de spuitcabine te verwarmen. Warmte die noodzakelijk is om de kwaliteit van het schadeherstel te borgen; bepaalde lakken moeten volgens fabrieksvoorschriften op een voorgeschreven temperatuur drogen.

Acht keer hoger

“De gasprijs op de zakelijke energiemarkt is nu al acht keer hoger dan in oktober 2020. Ten opzichte van januari 2021 is de gasprijs nu al met een factor vijf toegenomen. De elektriciteitsprijs is ondertussen al 4,5 keer over de kop gegaan. En het vierde kwartaal is pas begonnen. Voor een gemiddeld schadebedrijf met een variabel tarief kan dat, op basis van de huidige prijzen, een prijsstijging van 180.000 euro op jaarbasis betekenen. Voor een groot schadebedrijf loopt dat op tot 275.000 euro per vestiging. Die explosieve stijging zorgt per direct voor een sterke kostenstijging voor het schadeherstelbedrijf en bedreigt een gezond rendement van de Focwa- en Bovag-leden,’’ schrijven de beide organisaties.

Verdiencapaciteit

De organisaties maken zich al langer grote zorgen over de verdiencapaciteit van schadebedrijven. In de sector zijn de marges fors onder druk komen te staan in de afgelopen jaren. “Zeker ook door het gebrek aan hoogwaardig personeel, het steeds duurder wordende vervangend vervoer door duurdere auto’s en de stijgende lak- en onderdelenprijzen. Er zijn vele verborgen kosten die niet doorberekend (kunnen) worden.’’

Lees ook:
Schadeherstelsector: de bodem is bereikt

Hoge energiekosten kosten schadebedrijven tonnen - Automobielmanagement.nl

Hoge energiekosten kosten schadebedrijven tonnen

Focwa en Bovag maken zich grote zorgen over de impact van de energiekosten op de bedrijfsvoering van hun leden. De twee brancheorganisaties hadden al zorgen over de verdiencapaciteit van schadebedrijven, door de vele verborgen kosten die nu niet doorberekend kunnen worden.

Focwa presenteert consumentencampagne

“Dat is er met de extreem hoge energieprijzen niet beter op geworden. Daarom lobbyen de twee brancheorganisaties voor steunmaatregelen en roepen ze opdrachtgevers op om rekening te houden met de effecten van de hoge energieprijzen op de bedrijfsvoering van de schadebedrijven.’’

Grootverbruikers

Schadeherstelbedrijven zijn binnen het MKB grootverbruikers van energie. Zo verbruikt een gemiddeld autoschadeherstelbedrijf ongeveer 50.000 kWh elektriciteit en 25.000 m3 gas om de werkplaats en met name de spuitcabine te verwarmen. Warmte die noodzakelijk is om de kwaliteit van het schadeherstel te borgen; bepaalde lakken moeten volgens fabrieksvoorschriften op een voorgeschreven temperatuur drogen.

Acht keer hoger

“De gasprijs op de zakelijke energiemarkt is nu al acht keer hoger dan in oktober 2020. Ten opzichte van januari 2021 is de gasprijs nu al met een factor vijf toegenomen. De elektriciteitsprijs is ondertussen al 4,5 keer over de kop gegaan. En het vierde kwartaal is pas begonnen. Voor een gemiddeld schadebedrijf met een variabel tarief kan dat, op basis van de huidige prijzen, een prijsstijging van 180.000 euro op jaarbasis betekenen. Voor een groot schadebedrijf loopt dat op tot 275.000 euro per vestiging. Die explosieve stijging zorgt per direct voor een sterke kostenstijging voor het schadeherstelbedrijf en bedreigt een gezond rendement van de Focwa- en Bovag-leden,’’ schrijven de beide organisaties.

Verdiencapaciteit

De organisaties maken zich al langer grote zorgen over de verdiencapaciteit van schadebedrijven. In de sector zijn de marges fors onder druk komen te staan in de afgelopen jaren. “Zeker ook door het gebrek aan hoogwaardig personeel, het steeds duurder wordende vervangend vervoer door duurdere auto’s en de stijgende lak- en onderdelenprijzen. Er zijn vele verborgen kosten die niet doorberekend (kunnen) worden.’’

Lees ook:
Schadeherstelsector: de bodem is bereikt